W obecnej sytuacji wzrostu liczby zawieranych małżeństw, branża weselna staje się bardzo atrakcyjną formą aktywności zawodowej. Pomyśl i Ty o swoim biznesie. Jako konsultant, koordynator czy organizator wesel możesz zacząć działać niemal od zaraz bez większych nakładów inwestycyjnych.

Data dodania: 2009-03-05

Wyświetleń: 5000

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Organizacja wesel i koordynacja przygotowań – to pomysł na biznes nie wymagający dużych nakładów inwestycyjnych. Wystarczy Ci telefon komórkowy, laptop, dostęp do internetu i samochód. Oczywiście trzeba jeszcze uruchomić działalność gospodarczą i zainwestować we wszystkie formalności z tym związane, ale to już nie jest duży wydatek.

Jeżeli więc jesteś osobą przedsiębiorczą, umiejącą się motywować i wyznaczać sobie cele do realizacji, jeżeli potrafisz pracować samodzielnie, bez nadzoru szefa, jeżeli potrafisz pracować pod presją czasu i niekiedy w stresie – to to jest biznes dla Ciebie.

Organizacja wesel to mimo wszystko nie jest łatwy kawałek chleba. Wymaga pewnych zdolności analitycznych, dobrej organizacji pracy oraz wzorowego zarządzania swoim czasem. Planowanie takiej uroczystości rozpoczyna się z kilku, a czasami nawet kilkunastomiesięczym wyprzedzeniem. Opóźnienie w podejmowaniu decyzji czy też planowaniu niektórych aspektów jako jednolity proces może spowodować drastyczną utratę jakości. Jeżeli bowiem nie załatwimy i nie podpiszemy umowy np. z dobrym zespołem muzycznym w odpowiednim czasie, to później możemy mieć poważne kłopoty w tym temacie. Dlatego tak ważne jest odpowiednie, planowanie oraz koordynacja poszczególnych działań.

Konsultant ślubny musi się również odznaczać dużą operatywnością w zdobywaniu kontaktów z firmami z branży weselno-ślubnej. Musi zgromadzić sobie duży wachlarz ofert na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji, które mogą pojawić się nawet w przeddzień ślubu. Może bowiem w pewnym momencie okazać się że kapela nie jest w stanie zagrać na danej imprezie z powodu choroby członków zespołu. Na taką ewentualność dobry konsultant musi mieć zawsze przygotowane wyjście awaryjne.

Ile można zarobić? No cóż na początku należy się nastawić na kilka miesięcy ciężkiej pracy bez dochodu. Dobrze jest zatem uprawiać ten zawód jako drugi etat, popołudniami, przynajmniej na początku. Potrzebna będzie też wolna gotówka na ewentualne zaliczki dla firm świadczących usługi w branży weselnej.
Taki urok praktycznie każdego biznesu - na początku firma nieznana nie budzi zaufania. W dalszej perspektywie po złapaniu kontaktów oraz wyrobieniu sobie odpowiedniej marki i opinii, ten biznes zacznie przynosić konkretne zyski.

Mamy obecnie bardzo dobry moment na prowadzenie działalności w tej branży, ponieważ rośnie stopa życiowa w Polsce i dodatkowo właśnie teraz swoje rodziny chcą zakładać ludzie urodzeni w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych, w epoce wyżu demograficznego.

Ceny za usługi konsultanta ślubnego są bardzo zróżnicowane. Wpływ na to ma region kraju oraz miesiąc, w którym organizowane jest wesele. W Polsce dość mocno zakorzenił się przesąd, czy też zwyczaj, który mówi, że udane wesele musi być zorganizowane w miesiącu, który w swojej nazwie ma literkę „R”. Dlatego też najbardziej oblegane są miesiące od czerwca do października ze względu na pogodę, temperaturę i okres wakacyjny ze szczególnym naciskiem na czerwiec, sierpień i wrzesień. Oczywiście w tych miesiącach firmy z branży ślubnej, a tym samym również konsultanci windują cenę i zarabiają najwięcej.
Stawki są przeliczane prowizyjnie w oparciu o koszt całkowity wesela lub po prostu od usługi. Jeżeli jest to organizacja wesela ad A do Z, to ceny zaczynają się od ok. 2000zł i pną się w górę. Przy większych weselach korzystnie jest ustalić jakiś procent prowizji od całości. Koszt wesela bowiem waha się od ok. piętnastu do czterdziestu tysięcy złotych, a nawet więcej. Chodzi oczywiście o standardowe wesela.

Zakres pracy, jaki jest do wykonania przez konsultanta-koordynatora jest ogromny. To nie tylko znalezienie sali na wesele, ewentualnych pokoi noclegowych dla gości, kapeli, fotografa, videorejestratora, oprawy muzycznej w kościele, ale również pomoc w dobraniu sukni ślubnej, garnituru, skierowanie narzeczonych na kurs tańca, przygotowanie zaproszeń, wizytówek, cateringu, limuzyny, a coraz częściej również wykonanie lub zlecenie bardzo modnej ostatnio strony ślubnej , listy prezentów czy nawet zaplanowanie podróży ślubnej . To jest wielkie przedsięwzięcie, ciężka praca, ale też dająca dużo satysfakcji i pozwalająca na realizację własnych pomysłów, rozwijanie swojej kreatywności, umiejętności negocjacyjnych i komunikacyjnych.

Tak jak wspomniałem na początku potrzeba wiele cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Musisz odpowiednio wypromować swoje usługi poprzez umieszczanie reklam, ogłoszeń w domach weselnych, salonach sukien ślubnych, prezentowanie swojej oferty na targach ślubnych na forach internetowych, serwisach ogłoszeniowych itp.
W dzisiejszych czasach nieodzownym wydaje się również zaistnienie w internecie poprzez zakup domeny i stworzenie strony www prezentującej swoją ofertę. Dzisiaj najprostszym sposobem znalezienia kontaktu z klientem jest właśnie sieć. Trzeba postawić nacisk na swój wizerunek w internecie już na początku działalności.

I jeszcze jedno, a może najważniejsze, na co trzeba postawić nacisk już w dniu, kiedy zdecydujemy się na ten biznes – JAKOŚĆ. W ogromnej większości przypadków ślub i wesele z huczną imprezą urządza się raz w życiu. Dlatego też kwestia pieniędzy a raczej oszczędzania na tej imprezie schodzi na plan dalszy. Każda Para Młoda chce, żeby jej wesele było wyjątkowe, udane i długo wspominane. Dlatego JAKOŚĆ, JAKOŚĆ i jeszcze raz JAKOŚĆ.
Ta jakość musi się przedstawiać nie tylko w pięknej sali, wspaniałej limuzynie czy super kapeli przygrywającej do tańca. To również jakość kontaktów z klientem, swego rodzaju nić zaufania, jaka musi się wywiązać pomiędzy koordynatorem a klientem.
To bardzo delikatna sprawa. Para Młoda powierza organizację najważniejszego dnia w swoim życiu obcej osobie. Musi jej zaufać, a konsultant nie może zawieść. Jedna wpadka może zniweczyć trud włożony w ten biznes na kilka lat. Wiadomości o tym bowiem, że coś się nie udało bardzo szybko się rozchodzą. Dlatego do wszystkiego, co wiąże się z tym tematem konsultant musi podchodzić w pełni profesjonalnie.
Po kilku latach nienagannej działalności można się ubiegać o członkostwo w Polskim Stowarzyszeniu Konsultantów Ślubnych. Członkostwo w takim klubie zobowiązuje do przestrzegania surowych zasad i reguł, ale jednocześnie jest świetną rekomendacją, o co warto zabiegać od samego początku.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena