Przygotowanie od podstaw prostej strony www, opartej na szablonach i gotowych wzorcach nie stwarza już dziś większych problemów. Wykorzystując odpowiednie kreatory i programy do wizualnej edycji stron, internetowe witryny mogą już tworzyć nawet osoby nie obeznane bliżej w tym temacie.

Data dodania: 2008-12-30

Wyświetleń: 2782

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przygotowane w ten sposób strony są jednak najczęściej dość prymitywne i jedynie autor ma możliwość ich edycji. Wspomnianych ograniczeń pozbawiony jest projekt Google sites, który nie wymagając od użytkownika większej fachowej wiedzy, pozwala przygotować społecznościowy serwis redagowany wspólnie nawet przez kilka osób.

Google sites (www.google.com/sites) proponuje dość unikalną formę edycji stron www, ale na razie kieruje ją przede wszystkim do osób, które zrzeszone są już w ramach jakiejś wspólnoty organizacyjnej, posiadającej własną nietypową domenę poczty mailowej. Założenie konta i dalsza edycja strony wiąże się tu bowiem z koniecznością podania adresu pocztowego w domenie jakiejś organizacji, szkoły lub firmy.

Jeśli system pozytywnie zweryfikuje wskazany adres pocztowy, to zaproponuje utworzenie konta. Wypełniamy wskazany formularz niezbędnymi informacjami, po czym w wysłanej do nas wiadomości pocztowej potwierdzamy rejestrację.

Link w wiadomości pocztowej prowadzi nas od razu do strony z potwierdzeniem i odsyłaczem do panelu logowania, gdzie wprowadzamy nazwę konta i hasło wybrane w czasie rejestracji.

Internetowe konto Google sites daje możliwość dzielenia się i współpracy nad różnymi formami dokumentów. Jeśli naszym celem jest przygotowanie strony www z interaktywną treścią, którą po zalogowaniu będą mogli edytować inni członkowie domenowej wspólnoty, to wybieramy wariant Witryny.

Na początku wita nas prosty kreator, który zadaje kilka pytań odnośnie tytułu strony, tematycznej kategorii, zasad dostępu czy graficznej oprawy.

Po udzieleniu stosownych odpowiedzi (można je zresztą później zmienić w opcjach), klikamy na 'Create' i system udostępnia nam szablon strony gotowy do dalszej edycji.

Założeniem serwisu jest społecznościowa forma jego edycji. Chcąc zatem udzielić innym osobom praw do redagowania informacji na stronie, powinniśmy przygotować dla nich odpowiednie zaproszenia. Klikamy na polecenie Site settings (lewy górny róg strony) i w otwartym panelu sterowania, w pierwszej zakładce 'Sharing' pod sekcją Invite people, wpisujemy adresy pocztowe wybranych osób z naszej społecznościowej domeny. Dostępne opcje pozwalają zresztą określić, czy osoby te mają mieć prawo do edycji strony czy jedynie do jej wglądu.

W następnej zakładce ustawień - 'Appernace', mamy możliwość skonfigurować w szerszym zakresie wygląd strony. Sekcja 'Themes' pozwala wybrać kolorystyczną skórkę (dwadzieścia wariantów), sekcja 'Colors and Fonts' daje możliwość precyzyjnego określenia kolorystyki tekstów i wypełnień, natomiast w sekcji Site elements decydujemy, jakiego typu dodatkowe elementy powinny znaleźć się na stronie i w jakiej kolejności. Jest tu główny panel nawigacyjny z linkami do podstron, sekcja z odsyłaczami do ostatnio modyfikowanych informacji, tekstowy panel wiadomości i moduł odliczający czas, jaki pozostał do określonej daty. Każdy taki element można odpowiednio edytować, ustawić w wybranej kolejności (przeciąga się go myszką) lub usunąć, jeśli nie jest już potrzebny.

Zakładka 'Site elements' udostępnia także panel, w którym możemy podmienić domyślne logo lub zupełnie zrezygnować z tego typu grafiki.

Ostatnia z zakładek opcji konfiguracyjnych - Other Stuff, pozwala zmodyfikować tytuł i opis strony, usunąć stronę lub wkleić system generowania statystyk. Każda wprowadzona zmiana w opcjach wymaga zatwierdzenia poleceniem 'Save changes'. Z opcji konfiguracyjnych wychodzimy poleceniem /Return to site' widocznym w lewym górnym rogu okna ustawień.

Teraz można się już zająć edycją samej witryny. Na wstępie dostajemy jedynie stronę główną, ale całość można szybko rozbudować o kolejne podstrony, o różnym profilu użyteczności. Klikamy na polecenie 'Create new page', wprowadzamy tytuł i wybieramy jeden z pięciu dostępnych wariantów.

Dodawana podstrona może mieć charakter tekstowo graficzny z możliwością swobodnego rozmieszczania i wizualnego edytowania treści w trybie WYSIWYG (Web Page)



Może mieć postać forum dyskusyjnego, z możliwością zamieszczania ogłoszeń i udzielania odpowiedzi (Announcements). Może pełnić rolę konta internetowego do przechowywania różnego typu plików bezpośrednio na serwerze Google (File Cabinet - brak informacji, co do pojemności konta i limitach wielkości plików). Może także służyć jako skrzynka do przechowywania różnego typu, tekstowo graficznych dokumentów (List).

Podstrona może zawierać także różnego typu medialne elementy. Wybierając np. wariant 'Dashboard', uzyskamy możliwość osadzenia na stronie treści, które mamy na dysku twardym, lub które znajdują się już gdzieś w sieci. Szczególnie uprzywilejowane są tu materiały, które przygotowano i zapisano za pomocą bliźniaczych usług serwisu Google: tekstowe dokumenty, arkusze kalkulacyjne czy różnego typu graficzno filmowe prezentacje. Obok, lub zamiast nich, na stronie można także osadzać interaktywne gadżety w postaci kalendarzy, słowników, gier lub serwisów informacyjnych.

Po osadzeniu w witrynie wszystkich potrzebnych podstron, można jeszcze raz zajrzeć do opcji konfiguracyjnych i poukładać je w odpowiednich sekcjach i kolejnościach. Polecenie 'Edit sidebar', widoczne w lewym dolnym rogu witryny, przeniesie nas od razu do odpowiednich ustawień. Klikamy na polecenie 'edit' przy sekcji 'Navigation' i tam, za pomocą kolejnego polecenia 'Ad page to sidebar navigation' dodajemy lub usuwamy z głównego panelu nawigacji wybrane podstrony. Przy okazji można też zmienić jego domyślną nazwę.

URL=http://www.softdesign-studio.plBSoftdesign Studio/B/URL
www.softdesign.prv.pl
Licencja: Creative Commons
0 Ocena