Jak często wzdychasz niesamowicie padnięta, zmęczona: "Ach, gdybym miała w końcu więcej czasu – mogłabym robić, to co lubię. Nigdzie bym się nie spieszyła...” albo „Ach, gdyby czas był z gumy a doba miała 48h – mogłabym wreszcie poczytać czy zrelaksować się tak, jak lubię...”

Data dodania: 2008-12-09

Wyświetleń: 3037

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

BCo robisz, aby ogarnąć wszystko to, co jest do zrobienia w ciągu jednej doby?/B Może robisz kilka rzeczy równocześnie? Próbujesz krócej spać albo zaczynasz co chwila pracę nad nową sprawą nie kończąc wcześniejszych? A do tego dochodzi poczucie winy, że się nie wyrabiasz. A teraz z innej beczki: BCo byś zrobiła/robiła, gdybyś dysponowała nieograniczonym czasem?/B Weź teraz kartkę i długopis i zrób listę takich spraw. Pisz bez przerwy przez minimum 15 minut. Zapisuj wszystko to, co przyjdzie ci do głowy. To ćwiczenie jest tylko pozornie proste i bardzo ważne. Kiedy już zdajesz sobie sprawę po co, chcesz mieć więcej czasu dokładnie określ, które z tych wszystkich spraw są najważniejsze i ważne. Które pilne a które nie są ani ważne ani pilne. Twoim celem powinno być poświęcanie czasu, energii oraz koncentrowanie się na sprawach, które są ważne i najważniejsze oraz bezwzględna eliminacja tych ani pilnych ani ważnych. Od razu zauważ, że zaznaczam abyś koncentrowała się na rzeczach ważnych i najważniejszych - nie na bezcelowym oglądaniu telewizji, czy jałowym plotkowaniu, które trwa już prawie godzinę. Te sprawy nic nie wnoszą do twojego życia a tylko niepotrzebnie pożerają twój drogocenny, nieodnawialny zasób - czas. Co dalej? BPrzeczytaj i zastosuj 17 moich wypróbowanych por/BBad w pigułce:/B B1/B. BPlanuj, planuj, planuj i koniecznie zapisuj! /BTylko nie w kalendarzyku kieszonkowym. Nawet jak idziesz po zakupy zapisuj. Wbrew pozorom – mimo tego, że samo planowanie również zabiera czas w efekcie sprawia, że w sumie masz go więcej na to, co istotne. A wszystko co zapisane nabiera „mocy urzędowej.” Sprawy zapisane będzie ci trudno zlekceważyć. B2/BB.Zachowaj równowagę. /BNie odkładaj np. życia prywatnego na później, jak rozwiniesz firmę. Twoje „ja” i pełne życie to praca, rodzina, rozrywka, życie towarzyskie, finanse, dbanie o zdrowie i rozwój osobisty. Nie tylko jeden czy dwa obszary. Zacznij pracować nad tym obszarem, który najbardziej zaniedbałaś. B3. Pracuj systematycznie, celowo i konsekwentnie./B B4.Utrzymuj porządek wokół Siebie /B– biurko, otoczenie, dokumenty, spisane cele. Trywialne? Spróbuj. B5. Zawsze dziel słonia./B Każde większe zadanie czy projekt podziel na tak małe kawałki, że wyłonisz małe zadanie, które możesz zacząć realizować od zaraz. Zaoszczędzisz czas, unikniesz zniechęcenia i zrobisz jeden krok do usuwania zwlekania z rozpoczynaniem zadań. B6.Stosuj zasadę Pareta - 20/80/B - wychwytuj swoje najmocniejsze elementy układanki. Znajdź 20%:80% czynników sukcesu w swoim życiu zawodowym, prywatnym i w każdym innym obszarze i przyznaj im najwyższy priorytet. Zadawaj sobie ustawicznie pytanie: GDZIE TKWI SEDNO MOJEGO SUKCESU? (np. realizacji celów) B7./BBSkupiaj się na sprawach, które przyniosą Ci najwięcej korzyści. /BOdrzucaj pożeracze czasu, i energii. KONCENTRUJ SIĘ na tym, co przyniesie ci największe korzyści. To bardzo ważne - też możesz to przeoczyć. Zobacz, zanalizuj jeden dzień ze swojego życia - ile spraw ważnych zrealizowałaś? Jak bardzo przybliżyłaś się do realizacji Twoich celów? Twoich - nie celów innych ludzi. B8.Dobrze rozkładaj swoją energię./B Absolutnie nie koncentruj się na jednej czy dwóch sprawach równocześnie Oznacza to, żebyś skupiała się w danym czasie tylko na jednej sprawie z całą energią. B9. Po co Ci telewizor? /BCo wnosi do twojego życia? Do czego potrzebujesz wysłuchiwać negatywnych wiadomości z kraju i świata po raz trzeci tego samego dnia? Poczta - ile razy dziennie ją sprawdzasz? W zupełności wystarczy jeden raz, najlepiej o jednej porze (popołudniowej). Dlaczego? Pozbawiasz się złego humoru na starcie dnia. Zobacz, ile czasu Ci zabiera ciągłe sprawdzanie e-maili. B10.Nie bój się ODRZUCAĆ, żegnać sprawy i ludzi/B (zwłaszcza toksycznych), które nic nie wnoszą do twojego życia. B11.Czy potrafisz odmawiać? /BTo bardzo ważne. Jeśli realizujesz jakieś zadania, bo nie potrafiłaś odmówić - naucz się odmawiać i nie bój się tego. To, że ktoś o coś prosi, nie znaczy, że Ty musisz rzucać wszystko i pomagać w tej właśnie chwili. B12.Nie myl wizerunku zapracowanej, „zarobionej” kobiety od kobiety skutecznej./B I teraz punkt bardzo istotny, wręcz banalny aż możesz go zupełnie pominąć: B13.Zawsze pracuj z pełną koncentracją. /BWyznacz sobie 30 minut pracy - ale koncentruj się wtedy maksymalnie. Rób nie więcej niż 4-6 takich sesji po 30 minut każda w ciągu dnia. Zobaczysz jak szybko i dużo zrobisz. B14.Poznaj swoją skalę akumulacji. /BCo to jest? Najogólniej daje Ci informację - przy jakiej ilości zadań, pracy, projektów do wykonania w jednym czasie czujesz się najlepiej? Jak to sprawdzić? Obserwując siebie. Mini sprawdzianem tego jest odpowiedź na pytanie - ile książek lubisz czytać naraz? Musisz zacząć i skończyć jedną? Czy może wolisz mieć na tapecie kilka? A jak jest z projektami? Wolisz koncentrować się na jednym ? Czy lubisz mieć kilka równocześnie? Zaznaczam też, że nawet mając kilka projektów równocześnie do zrobienia - jeśli tak lubisz możesz i powinnaś koncentrować się na jednym zadaniu z konkretnego projektu. Poświęć jednemu zadaniu pół godziny ale z maksymalną koncentracją tak, żeby nikt ci nie przerywał. Nic i nikt nie przeszkadzał. A później po krótkim odpoczynku kolejne pół godziny - może być na zadanie z innego projektu, jeśli nie lubisz monotonii. Pracuj przez te pół godziny tak, jakby już nic poza danym zadaniem, czynnością nie istniało. To ważna informacja. Pozwoli ci na określenie tego, jak powinnaś rozkładać swoje projekty. W jaki sposób planować ich realizację. B15.Selekcjonuj wszystko/B – informacje, zadania, projekty…kontakty z innymi. B 16. Przyjrzyj się – jakim sprawom poświęcasz swój czas i energię?/B Często większość naszego czasu marnujemy na załatwianie wielu spraw nieważnych, co powoduje braki czasowe na sprawy i zadania bardzo ważne B17.Weryfikuj, weryfikuj, weryfikuj/B – zostaw lub zmień. Co? Plany, zadania, cele, kontakty. Bądź konsekwentna ale też elastyczna. Pamiętaj, że człowiek jest procesem. Te rady są na pozór proste Czasem wydaje nam się, że aby rozwiązywać problemy trzeba użyć nie wiem jakich metod. Właśnie dlatego wprowadzenie tego wymaga - nie ukrywam dyscypliny, czasem delegowania zadań innym, a czasem ograniczenia kontaktów z ludźmi którzy ciągną nas w dół. Czasem przezwyciężenia naszych własnych wewnętrznych ograniczeń. I jeszcze jedna mała moja rada na koniec. Jeśli czujesz się przytłoczona obowiązkami, wszyscy wokół ciągle coś od ciebie chcą – Bzacznij od zmiany sposobu myślenia na własny temat. /B BTy też masz prawo do – uświadomienia sobie, przypomnienia i wreszcie /B Brealizacji własnych potrzeb. /B B /BI pamiętaj” „Życie jest partią szachów, w której Twoim przeciwnikiem jest czas. Jeśli wahasz się przed wykonaniem ruchu lub też zaniedbasz ruchu właściwego, Twoje figury zostaną usunięte z szachownicy przez czas. Grasz z przeciwnikiem, który nie znosi niezdecydowania.” Powodzenia.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena