Użyteczność serwisu decyduje w dużym stopniu o jego sukcesie. Jak tworzyć dobre serwisy internetowe i jakich błędów przy nich unikać? Zapoznaj się z 10 najczęstszymi błędami tworzenia stron www, które wyróżnił w swoich pracach znany guru od użyteczności Jakob Nielsen.

Data dodania: 2008-12-05

Wyświetleń: 3037

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

1. Używanie zbyt małych czcionek lub też słabo widocznych czcionek (np. czcionki, które niezbyt t dobrze prezentują się w publikacjach online lub też w małym stopniu wyróżniają się spośród tła)

2. „Innowacyjne” podejście do linków
* w odniesieniu do linków koniecznością jest trzymanie się standardów i przyzwyczajeń internautów
* trzeba jasno wskazywać, co jest klikalne i jest linkiem , a co jest elementem dekoracyjnym
* unikać JavaScript w linkach i wszelkich zbytecznych przekierowań
* nie otwierać stron, które otrzymuje się w wyniku kliknięciu linku w nowym oknie (wówczas użytkownik nie może używać przycisku „Powrót”)

3. Zbędne wykorzystywanie technologii Flash w sytuacjach, kiedy nie wnosi on nic do strony, kiedy powoduje, że użytkownik musi czekać na uzyskanie informacji, której poszukuje na serwisie

4. Wykorzystywanie w serwisach internetowych treści, która nie jest przystosowana do potrzeb online. Ze względu na trudniejsze czytanie tekstu w porównaniu z wersjami papierowymi teksty na potrzeby serwisów internetowych muszą:
* stosować zasadę odwróconej piramidy tzn. najpierw podaje się najważniejsze treści, a dopiero później ich rozwinięcie)
* być krótkie i łatwe do zapamiętania
* nie ma określonej zasady co do liczby słów na stronie, ale z reguły ilość słów powinna wynosić około 500-600
* strona powinna zawierać akapity średniej długości, maksymalnie 3-4 zdania; internauci z reguły nie mają czasu na czytanie długich akapitów.

5. Kiepska wyszukiwarka na stronie lub brak wyszukiwarki

6. Niewłaściwe wyświetlanie strony w różnych przeglądarkach internetowych (np. niektórzy „webmasterzy” korzystają z rozwiązań, które wyświetla się poprawnie tylko w przeglądarce Internet Explorer )

7. Używanie nieprawidłowo zbudowanych formularzy internetowych. Najczęstsze błędy przy formularzach to
* wymaganie zbyt wielu informacji
* tworzenie zbyt wielu pól obowiązkowych
* brak wsparcia dla autowypełniania w formularzach
* brak ustawienia zmiennej „fokus”, dzięki której kursor od razu jest w formularzu, co oszczędza klik
* sztywne reguły przy wpisywaniu takich wartości jak numery telefonów, numery kart kredytowych (zwłaszcza starsi ludzie mają z tym duży problem)

8. Brak na stronie internetowej sekcji z danymi kontaktowymi firmy, opisem lokalizacji i historii firmy

9. Stosowanie szaty graficznej z ustaloną sztywną szerokością strony, co powoduje problemy w sytuacji rozszerzania obrazu na monitorze

10. Nieprawidłowe podejście webmasterów do kwestii powiększania zdjęć i grafil (nierzadko się zdarza, że po kliknięciu linka „Powiększ zdjęcie, otrzymujemy te same zdjęcie, na które kliknęliśmy).
Licencja: Creative Commons
0 Ocena