Zalety prowadzenia własnej księgowości
Przede wszystkim prowadząc własne biuro rachunkowe oszczędzasz pieniądze. Nie musisz płacić księgowemu co miesiąc, a w niektórych przypadkach okazuje się, że są to spore kwoty. W ten sposób możesz zainwestować więcej pieniędzy w inne obszary działalności. Do tego posiadasz pełną kontrolę nad swoimi przychodami i wydatkami. Ponieważ tylko Ty lub ktoś przez Ciebie wyznaczony, prowadzisz swoje rachunki, zbierasz faktury oraz trzymasz pieczę nad wszystkimi pojawiającymi się kosztami. Posiadanie całkowitej kontroli nad swoimi finansami powoduje, że masz ten komfort kontroli nad wszystkim i nie musisz niczego omawiać z osobami trzecimi. To na pewno pomoże też zaoszczędzić czas i oznacza, że możesz podejmować szybsze decyzje. W łatwy sposób możesz też zmieniać swoje procesy. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w sposobie prowadzenia księgowości, jest to łatwiejsze, jeśli nikt inny nie jest zaangażowany i wszystkie decyzje wychodzą od Ciebie. Niewątpliwym plusem jest też to, że możesz własne biuro rachunkowe prowadzić we własnym domu a to także jest sporą oszczędnością i przynosi wiele korzyści.
Wady samodzielnego prowadzenia księgowości
Jedną z wad może być brak wystarczających kompetencji i wiedzy do prowadzenia własnego biura rachunkowego. Zawodowy księgowy jest najczęściej profesjonalistą, który daje gwarancję, że wszystko jest prowadzone zgodnie z wszystkimi najnowszymi zasadami i przepisami. Jeśli prowadzisz księgowość samodzielnie może okazać się, że Twoje doświadczenie i wiedza to za mało a to może mieć negatywny wpływ na Twoją firmę i jej przyszłość finansową. Tracisz również dodatkowe porady dotyczące ulg i zachęt podatkowych, do których możesz się kwalifikować. Jeśli nie jesteś księgowym, masz większe szanse na popełnienie błędów księgowych a nie jest trudno coś przeoczyć i się pomylić. Gdy przyjdzie czas na złożenie rozliczeń na koniec roku i deklaracji podatkowych może się okazać, że wyniknął z tego jakiś większy problem i będzie trzeba odkręcać jakieś decyzje aby uniknąć kar finansowych. W tym momencie chęć zaoszczędzenia pieniędzy może ostatecznie kosztować Cię więcej niż zakładałeś na początku. Weź pod uwagę koszty związane z koniecznością korygowania błędów przez księgowego, czas poświęcony na zapoznanie się z zasadami rachunkowości oraz sam kłopot związany z poświęcaniem czasu na coś, co nie sprawia Ci przyjemności.
Jednak to każdy sam musi rozważyć, które rozwiązanie jest dla niego łatwiejsze, lepsze i bardziej optymalne.