Akumulatory kwasowo-ołowiowe – budowa
Każdy akumulator kwasowo-ołowiowy zbudowany jest najczęściej z kilku bądź kilkunastu ogniw, które łączą się ze sobą za pomocą odpowiednich mostków. Z czego składają się takie ogniwa?
- z separatora, którego zadaniem jest oddzielanie od siebie elektrod o przeciwnych ładunkach
- z katody wytworzonej z tlenku ołowiu
- z anody wytworzonej ze stopu ołowiu
- z elektrolitu, czyli rozcieńczonego kwasu siarkowego, zawierającego dodatki w różnej postaci
Pojemność akumulatorów wyraża się w amperogodzinach oznaczanych Ah. Służą one do określania zdolności do zasilania przez dany akumulator obwodu elektrycznego prądem z określonym natężeniem przez określoną ilość czasu (najczęściej przyjmuje się pojęcie pojemności 10-godzinnej, choć pojemność zależy w głównym stopniu od sposobu rozładowania).
Klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe dzieli się na:
- bezobsługowe – posiadają one szczelnie zamkniętą obudowę, która nie pozwala na dostęp do wnętrza urządzenia. Poziom elektrolitu znajdujący się w środku akumulatora powinien pozostawać prawidłowy przez cały okres użytkowania.
- obsługowe – z kolei do tego rodzaju akumulatorów istnieje dostęp do wnętrza, w którym należy kontrolować stan elektrolitu, a w razie potrzeby – uzupełniać go.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe nowszej generacji dzieli się na:
- MF (maintenance free) – są to akumulatory istniejące na rynku już od wielu lat, powstał jako bezobsługowy z dołączonym specjalnie zbiornikiem z odpowiednio odmierzonym elektrolitem. Niestety, zbiornik umieszczony na obudowie musiał napełnić się spływającym do niego elektrolitem, co było czasochłonne, więc do akumulatorów MF wprowadzono modernizację, jaką było możliwość zamknięcia ich za pomocą specjalnej listwy zawierającej korki – zrezygnowano z wszelkiego rodzaju zawodnych zatyczek. Szczelna obudowa minimalizowała potrzebę jakiejkolwiek ingerencji, jeżeli chodzi o tego rodzaju akumulatory, choć były one narażone na utratę napięcia, więc należało pamiętać o ich doładowywaniu – zwłaszcza w okresie zimowym.
- żelowe – są to nowoczesne akumulatory, które zawierają w elektrolicie elementy krzemionki, co w połączeniu z rozwodnionym kwasem siarkowym daje elektrolit w formie żelu. Takie rozwiązanie miało służyć większą odpornością na wszelkiego rodzaju drgania i wstrząsy. Nie ma wymogu, by baterie tego typu musiały być instalowane pionowo dzięki specjalnym zabezpieczeniom, które gwarantują brak wyciekania kwasu.
- AGM (Absorbent Glass Mat) – są to najbardziej nowoczesne technologiczne akumulatorów. Stosuje się w nich odpowiednie separatory wykonane ze szklanej maty, której zadaniem jest wchłanianie ciekłego elektrolitu, dzięki czemu urządzenia te są w stanie niemal natychmiast przyjmować ładunki elektryczne, co zdecydowanie wydłuża ich żywotność w porównaniu do innych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
- AFB (Advanced Flooded Battery) / EFB (Enhanced Flooded Battery) / ECM (Enhanced Cycling Mat) – są to akumulatory charakteryzujące się wydłużoną wytrzymałością – wykorzystują większy zbiornik na elektrolit, płyty wykonane ze stopu ołowiu, cyny oraz wapnia, a także separatory dwustronne z mikrowłóknami poliestru i polietylenu.
Dlaczego warto wybrać akumulatory kwasowo-ołowiowe?
Tego typu akumulatory są najpopularniejszymi rozwiązaniami rozruchowymi w świecie motoryzacyjnym, których historia sięga aż 1859 roku. Są one standardowo używane przy produkcji w niemalże wszystkich pojazdów – począwszy od motocykli, poprzez samochody osobowe i ciężarówki, na ciągnikach kończąc. Akumulatory tworzone w nowoczesnej technologii cieszą się niezwykle wysoką jakością wykonania oraz wytrzymałości. Najnowsze akumulatory kwasowo-ołowiowe są kosztowną inwestycją, jednak jeżeli komuś zależy na wydłużonej wytrzymałości oraz, po prostu, dobrym funkcjonowaniu, będzie się to opłacać.