Audi to zdecydowanie jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie. Znana z aut może niezbyt tanich, ale solidnych, wygodnych i bezpiecznych. Okazuje się, że historia tej marki właściwie nie ma jakiegoś jednego, konkretnego początku.

Data dodania: 2021-12-01

Wyświetleń: 435

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Audi – historia bez początku i bez końca

Audi? Ale od kiedy?

Każda chyba marka lubi chwalić się swoim dziedzictwem. Audi nie jest wyjątkiem, ale jako marka producent ten jest jednak dość młody. Znane logo z czterema kołami to dopiero końcówka lat 60, kiedy to do pewnej grupy producentów dołączyła NSU. Formalnie to właśnie w 1969 roku powstało przedsiębiorstwo, które stało się później firmą znaną jako AUDI AG. To powiedziawszy, trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że historia Audi sięga znacznie głębiej niż raptem na pięćdziesiąt kilka lat. Już w pierwszej połowie lat 30. doszło do fuzji czterech (w tym trzech nieco dziś zapomnianych) producentów: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. Ówczesne Audi niewiele jednak poza nazwą miało wspólnego z dzisiejszym.

Najstarszym autem, które można w jakiś sposób połączyć z dzisiejszym Audi, jest samochód wyprodukowany przez Horcha w 1901 roku. Nie był on jednak w żaden sposób rewolucyjny czy raczej był o tyle rewolucyjny, o ile rewolucją wciąż był każdy pojazd tego typu.

Wydaje się, że znacznie lepszym punktem startu będzie Audi Typ K z 1921 roku. Co było niezwykłego w tym samochodzie? Umieszczenie kierownicy z lewej strony. Czy to już była przewaga dzięki technice, to nie jest takie pewne, ale zdecydowanie było to posunięcie, które uczyniło bezpieczniejszą jazdę prawą stroną drogi, choć wtedy wcale nie było to jeszcze oczywiste.

Ciekawa historia po wojnie

Historia lat 30 i okresu II Wojny Światowej to generalnie dość tłuste lata, ale nie ma tam się czym zachwycać. Owszem, były ciekawe koncepcje i udane długie serie, ale to po wojnie zaczęło się dziać najwięcej.

Pierwsze, co się wydarzyło, to całkowity demontaż fabryki Auto Union AG, która wtedy odpowiadała za produkcję aut-protoplastów Audi. Taką formę odszkodowania wojennego wymyślili politycy radzieccy. Marka mogła się odrodzić dopiero w latach 60 XX wieku.

Od lat 50 NSU i Feliks Wankel pracują nad silnikiem z tłokiem obrotowym. Ta ciekawa koncepcja jeszcze do dziś czasem pojawia się w niszowych i koncepcyjnych opracowaniach, więc warto wiedzieć, że silnik Wankla po raz pierwszy wzbudził duże zainteresowanie w roku 1963 właśnie w aucie, które można uznać za przodka dzisiejszych Audi, nawet jeśli z samej koncepcji obrotowego tłoka dziś ta marka nie korzysta.

Pierwsze prawdziwe Audi

Bezdyskusyjnie momentem w historii, w którym Audi – już jako samodzielna marka – zaznaczyło swoją obecność, był rok 1980. Wtedy na salonie motoryzacyjnym furorę zrobiło sportowe coupé z napędem na cztery koła: Audi Quattro, którego nazwa do dziś przebija się w głównej ofercie firmy, choć już jako nazwa napędu, a nie modelu.

Co było później? To już nie jest historia rewolucji tylko kierunkowego rozwoju aż po dzisiejszą gamę aut elektrycznych. I sąd właśnie już w tytule zaznaczyliśmy, że historia Audi nie wiadomo, gdzie ma początek, ale i jej końca nie widać. Kilka odważnych ruchów pozwoliło firmie nie tylko przetrwać, ale odrodzić się z niczego, a dziś to producent, który wyznacza trendy.

Jedno się nie zmieniło

Audi to auta bardzo praktyczne. Nie można powiedzieć, że są proste, ponieważ przy dzisiejszej technologii to niemożliwe, ale praktyczne w sensie użytkowym. To nie są jednorazówki, tylko samochody zbudowane w sposób przemyślany i logiczny. Zepsuje się? Nie ma sprawy, wszystko tu można naprawić. Wiele części możesz kupić od ręki na https://autoczescizielonki.pl/auto/audi i będą kosztowały mniej niż w hurtowni, z której korzysta Twój mechanik.

W historii Audi było co prawda kilka pojazdów kontrowersyjnych, można nawet powiedzieć, że mniej udanych, ale nie było prawdziwej porażki, jaką zanotowali chyba wszyscy inni producenci. To dobrze rozumiany design: mariaż technologii, ergonomii, estetyki i dużej dozy zdrowego rozsądku. A jeśli chcesz wzbogacić swoje Audi w odrobinę szaleństwa, to na stronie Auto Części Zielonki znajdziesz też części, które można wykorzystać do sensownego tuningu mechanicznego.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena