Nawet jeśli zawodowo nie jesteśmy w żaden sposób związani z branżą samochodów ciężarowych, to każdy z nas słyszał o ciężarówce Scania. Marka ta łączy w sobie tradycję, ale też nowoczesność, stale oferując klientom nowe i sprawdzające się rozwiązania. Przyjrzyjmy się więc bliżej historii tej znanej i szanowanej marki.

Data dodania: 2017-06-05

Wyświetleń: 1120

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak zmieniała się marka Scania?

Jeśli mielibyśmy w kilku słowach opisać tą markę, należałoby powiedzieć, że jest to przedsiębiorstwo pochodzące ze Szwecji, które zajmuje się produkowaniem ciężkich pojazdów użytkowych oraz wysokoprężnych silników dla różnorodnych gałęzi przemysłu.

Scania pierwotnie powstała z połączenia się dwóch firm. Pierwsza została założona w 1891 roku w szwedzkiej miejscowości Södertälje i nosiła nazwę Vabis. Była ona pododdziałem firmy Surahammars Bruk, która zajmowała się stalownictwem. Vabis natomiast zaczął zajmować się budową wagonów kolejowych. Pierwsza ciężarówka w tej firmie została stworzona przez Gustafa Eriksona i była wyposażona w motor benzynowy oraz dwubiegową przekładnię. Miało to miejsce w roku 1902. Już rok później ciężarówka ta zdobyła sławę i zostały na nią złożone pierwsze zamówienia od klientów.

W międzyczasie, bo w 1900 roku, zostało założone przedsiębiorstwo Scania. Firma założona w miejscowości Malmö na początku swojej działalności produkowała jedynie rowery. Jednak widząc potencjał samochodów ciężarowych, już trzy lata od założenia firmy, rozpoczęła produkcję tych samochodów. Ostatecznie pięć lat od rozpoczęcia działalności Scania była dużym producentem aut ciężarowych.

Spółka AB Scania-Vabis

Mimo dużej popularności samochodów ciężarowych marki Vabis, w firmie rozpoczęły się kłopoty finansowe. Z pomocą przyszła właśnie Scania, która wykupiła przedsiębiorstwo. Tym samym powstało połączenie dwóch marek o nazwie AB Scania-Vabis. W Malmö odbywała się produkcja ciężarówek, natomiast produkcja silników oraz samochodów ciężarowych miała miejsce w Södertälje.

W kolejnych latach spółka odnosiła same sukcesy. Tuż przed wojną została otwarta filia firmy w Danii. Wybuch I Wojny Światowej pokazał, że był to dobry krok. Wojna napędziła branżę motoryzacyjną. Scania wysyłająca swoje samochody dotychczas zagranicę, stała się firmą, która realizowała zamówienia wojskowe Szwecji. Jednak sukcesy firmy nie trwały długo, a dokładniej mówiąc, zakończyły się wraz z końcem wojny. Tuż po wojnie zrezygnowano z produkcji samochodów osobowych i autobusów, skupiając się jedynie na samochodach ciężarowych. Ograniczenie w produkcji nie pomogło i firma była w coraz gorszej kondycji. Przewidywane było zamknięcie przedsiębiorstwa, jednak na horyzoncie pojawiła się rodzina Wallenbergów oraz ich kapitał. Rodzina ta zaczęła sprawować władzę nad firmą dzięki funduszowi inwestycyjnemu “Inwestor AB”.

Dla Scani znów zaczęł się dobry czasy wraz z wybuchem kolejnej wojny. Podczas II Wojny Światowej Scania produkowała już nie tylko ciężarówki, ale także lekkie czołgi.

Scania po wojnie

Sytuacja Scani po wojnie była dość stabilna. Na lata 50. przypadają czasy globalnej ekspansji. W Holandii spółka znalazła partnera biznesowego, z którym wymieniała mechaników i który stał się oficjalnym przedstawicielem marki.

Do kolejnych sukcesów możemy zaliczyć otwarcie w 1962 roku fabryki Scani w Brazylii. Zadecydowało o tym duże zapotrzebowanie na ciężarówki i autokary na rynku południowoamerykańskim. Kolejny zakład powstał dwa lata później w holenderskim mieście Zwolle.

Kolejnym bardzo ważnym wydarzeniem było przejęcie spółki przez przedsiębiorstwo Be-Ge Karosserifabrik. Miało to miejsce w roku 1966. Przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją kabin do samochodów ciężarowych.

W roku 1969 miało miejsce połączenie Scani z firmą Saab. Powstało przedsiębiorstwo o nazwie Saab-Scania AB. To właśnie w tym czasie powstały ciężarówki z serii 0,1,2 i 3. Działalność tego przedsiębiorstwa została zakończona w 1995 roku.

Scania dzisiaj

Aktualnie akcje Scani są wykupione przez inne przedsiębiorstwa. W 1999 roku Volvo chciało przejąć 50% akcji tej firmy, mając w planach stworzenie drugiej, największej na świecie firmy zajmującej się produkcją samochodów ciężarowych. Sprzeciwiła się temu Unia Europejska, która nie mogła dopuścić do monopolu na cały rynek motoryzacyjny niektórych krajów.

Kolejne lata wiązały się z wykupywaniem kolejnych akcji przez firmy motoryzacyjne. Aktualnie udziały Scania AB należą do 10 dużych przedsiębiorstw, w których skład wchodzi m.in. Volkswagen czy MAN.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena