Nabijanie sprzedaży na kasę fiskalną
Klienci przyzwyczajeni są do tego, że w sklepach i punktach usługowych kasjer nabija określoną kwotę na kasę i wydaje paragon. Wydanie tego paragonu jest podstawowym obowiązkiem sprzedawcy. Niedawno w wielu placówkach przeprowadzano kontrole skarbowe, które miały wykazać nadużycia w tym obszarze. Brak wydania paragonu może oznaczać brak nabicia danej transakcji na kasę fiskalną, w efekcie nie zostanie odprowadzony podatek od tej sprzedaży. Mowa tutaj zarówno o podatku dochodowym, jak i podatku VAT. Przedsiębiorca, który postępuje w ten sposób, oszukuje Państwo. Chęć zaoszczędzenia na podatkach może naprawdę sporo kosztować, ponieważ kary są bardzo wysokie. Inną konsekwencją może być utrata społecznego zaufania do podmiotu, który nie przestrzega prawa. Dlatego też każda transakcja powinna być bezwzględnie ewidencjonowana na kasie fiskalnej, a właściciel firmy, manager miejsca bądź inna osoba zarządzająca powinna jasno zakomunikować to wszystkim sprzedawcom. Pewnego rodzaju patologią jest, że niektórzy przedsiębiorcy nie wydają paragonów swoim znajomym oraz długoletnim, stałym klientom. To częste zjawisko niemal w każdej branży.
Obowiązek posiadania kasy
Czy każda firma musi posiadać kasę fiskalną? Nie. Są takie podmioty, które ustawodawca zwalnia z tego obowiązku. Kryterium jest branża oraz roczny próg dochodów. Dzięki temu najmniejsze firmy, które przynoszą niewielkie zyski, nie muszą dodatkowo ponosić wydatku związanego z zakupem i użytkowaniem urządzenia. Takie małe firmy często są tylko dodatkiem do pracy etatowej. Chodzi na przykład o szycie ubrań po godzinach swojej pracy dla sąsiadów i znajomych albo udzielanie korepetycji. Później oczywiście taka niewielka firma może przekształcić się w naprawdę okazały biznes i wtedy rzecz jasna trzeba będzie zakupić kasę fiskalną i pamiętać o takim ewidencjonowaniu sprzedaży. Wielu klientów ma błędne wyobrażenie o obowiązkach przedsiębiorców. Klientom wydaje się, że absolutnie w każdej sytuacji muszą oni otrzymać paragon. Tymczasem, jak zostało już wyjaśnione, niektóre firmy zupełnie legalnie mogą zrezygnować z posiadania kasy fiskalnej i po prostu zapisywać swoją sprzedaż w zeszycie, długopisem, a dowód sprzedaży wypisać na kartce, na życzenie klienta.
Kasy kiedyś i dziś
Kasy fiskalne sprzed kilkunastu lat w niczym nie przypominają już kas fiskalnych w dzisiejszych sklepach. Obecnie są to nowoczesne urządzenia, których producenci skupiają wszystkie swoje wysiłki na tym, aby jak najbardziej ułatwić przedsiębiorcom biznesowe życie. Urządzenia mają więc być intuicyjne w obsłudze, proste, bezawaryjne, a zarazem mają zaskakiwać wieloma funkcjami. Badanie satysfakcji sprzedawców korzystających z kas to podstawa. Dzięki temu producenci są w stanie zdobyć ważne informacje, dowiedzieć się, czego sprzedawcom jeszcze brakuje, a które funkcje ich zachwycają.
Indywidualne wybory
Kasa fiskalna dobierana jest do konkretnego punktu handlowego lub usługowego. Niektóre firmy potrzebują prostej, małej kasy, ponieważ ich asortyment składa się zaledwie z kilku produktów albo usług. Przykładem może być salon fryzjerski albo gabinet lekarski. Im mniejsza kasa, tym prościej nauczyć się jej obsługi, chociaż na większe kasy również nie można narzekać. Niektóre punkty handlowe i usługowe muszą korzystać z bardzo zaawansowanych urządzeń, które posiadają pamięć mieszczącą tysiące pozycji. Przykładem mogą być oczywiście supermarket i hipermarket. W takich placówkach sprzedawcy tylko przykładają towar do urządzenia i już pojawia się nazwa asortymentu, czyli produktu, który klient chce kupić. Jednak każde urządzenie może od czasu do czasu być zawodne, dlatego sprzedawca powinien kontrolować czy wszystko zapisuje się prawidłowo. Na szczęście również sami klienci weryfikują swoje paragony pod kątem ich poprawności.
Działanie kasy fiskalnej i drukarki
Kasa a drukarka fiskalna to nie to samo. Kasa fiskalna może działać samodzielnie, nie trzeba jej z niczym łączyć. Tymczasem drukarka fiskalna musi być podłączona do komputera i zintegrowana ze specjalnym programem. W przypadku kas i drukarek fiskalnych różnice są więc zasadnicze. Nie można traktować tych pojęć zamiennie. Oczywiście każdy początkujący przedsiębiorca powinien dowiedzieć się, jakiego sprzętu potrzebuje do swojego punktu, aby przy jego wyposażaniu nie popełnić błędów i nie narazić się na finansowe straty oraz opóźnienia. Kasa czy drukarka fiskalna - to nie jest trudna decyzja do podjęcia. Właściwie wybór może być tylko jeden, ponieważ sprzedaż rejestrowana jest na kasie bezpośrednio, a paragon jest z niej drukowany. Z kolei w przypadku drukarki musi zaistnieć pośrednictwo jeszcze jednego sprzętu, aby urządzenie spełniało swoje funkcje i po prostu dobrze działało.
Zagadnienia związane z rejestrowaniem sprzedaży z pewnością nie są proste. Ktoś, kto nigdy nie studiował ekonomii i nie ma doświadczeń sprzedażowych, może czuć się bardzo zagubiony na początku swojej przygody z działalnością gospodarczą, gdzie oprócz skupienia się na swojej branży trzeba nauczyć się funkcjonowania w rzeczywistości przepisów księgowych, podatkowych i skarbowych. Jednak nie warto się poddawać. Trzeba być wytrwałym, ponieważ to właśnie odwaga i dążenie do celu cechuje przedsiębiorców oraz odróżnia ich od innych.
Partnerem artykułu jest firma Mico, oferująca szeroki wybór kas i drukarek fiskalnych.