Widzimy je codziennie, używamy, jednakże gdy przychodzi do decyzji o posiadaniu zaczynamy rozumieć, jak mało o nich wiemy. Tutaj dowiecie wszystkiego co najważniejsze.

Data dodania: 2020-11-12

Wyświetleń: 64

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Pobierz artykul

Licencja: Creative Commons

Terminal płatniczy dla każdego.

Co przemawia "za". Oczywiście że łatwość opłacania transakcji, trochę szybsza obsługa, mniej gotówki w kasie do wydawania reszty. Jakie mogą być obawy. Przepłacenie za terminal, długa, za długa umowa wiążąca, ukryte koszty. Wszyscy się tego boją. Co robić? Przeczytać

Terminal płatniczy, co to jest.
Wygląda banalnie, wszyscy je widzimy więc o czym tu pisać. Nie mniej jednak terminal to - point of sale (POS) - urządzenie które jest pośrednikiem w płatnościach bezgotówkowych, czyli wykonywanych przy pomocy kart płatniczych, kart kredytowych czy Blikiem. Na klawiaturze urządzenia wpisuje się kwoty operacji, numery PIN. Oczywiście można wykonywać inne czynności, jednakże tutaj skupiliśmy się na podstawach. 

Rodzaje terminali.
Generalnie dzielimy terminale na stacjonarne i mobilne.
Stacjonarne terminale (POS) - muszą być stale zasilane prądem i posiadać dostęp do sieci internetowej (stacjonarmy, GPRS, WiFi). Wybierają ten model sklepy i punkty usługowe, czyli miejsca gdzie terminal może sobie swobodnie spoczywać w miejscu który mu wyznaczymy.
Mobilne terminale (mPOS) - w przeciwieństwie do opisanych powyżej mają wbudowaną baterie, dostęp do internetu uzyskują poprzez sieć GPRS lub WiFi. Powoduje to że mogą działać w dowolnym miejscu. Przenośny terminal to opcja, która jest warta rozważenia gdy przewidujemy "podróże", usługi kurierskie, płatności u klienta, zapłatę przy stoliku, czyli wszystkie miejsca gdzie terminal "na kablu" traci swoją użyteczność.

Na własność czy w dzierżawie?
I tutaj ilu ludzi, tyle opinii. Własny terminal to niestety konieczność wydatkowania czasem nawet kilkuset złotych, tak na początek. Ale to nie wszystko, dochodzi jeszcze prowizja od transakcji (każdej) w wysokości różnej, zależnej od operatora którego wybrać się nam udało. Plusem lub minusem (zależy od indywidualnego spojrzenia na sprawę) jest to, że po zakończeniu współpracy z operatorem nadal mamy terminal. Może kiedyś jeszcze z niego skorzystamy?. Dodatkowo musimy dbać o jego sprawne funkcjonowanie.


Terminal w dzierżawie. W tym wariancie terminal nie jest nasz. Opłaca się miesięczną dzierżawę (obecnie najtańsza opcja to 19zł. na miesiąc) a najkrótsza umowa to 12 miesięcy. Jeśli po okresie umowy nie chcemy juz urządzenia, wypowiadamy umowę, odsyłamy terminal i po kłopocie. Pamiętać trzeba jednak, że za wcześniejszą rezygnację przewidziane są kary umowne. Plusem w tym wariancie jest opieka operatora przy ewentualnej awarii terminala, właśnie przy dzierżawie zajmie się wszystkim operator i kłopot z głowy.

Co wybrać.
Z całą pewnością dla biznesów sezonowych rozwiązaniem optymalnym jest własny terminal z krótką umową. Kończy się sezon, kończy się umowa i nie ma kosztów. Pozostałe działalności powinny sobie po prostu policzyć co dla nich będzie najlepsze. 
Jak najlepiej rozpocząć przygodę z terminalem płatniczym by nie popełnić błędu?. Optymalny start zapewni udział w programie Polska Bezgotówkowa, gdzie przez rok nie ma opłat, można poznać działanie systemu, i dokonać świadomego wyboru na przyszłość. Wiele ofert, propozycji i opcji, co zrobić aby później nie żałować.

Wybierając koniecznie zapytaj o następujące kwestie:
1. Ile jest sposobów płatności i jakie rodzaje kart są obsługiwane.
2. Jakie są koszty  - instalacja, aktywacja, kwota dzierżawy.
3. Jakie są prowizje - koniecznie trzeba wiedzieć, ile musimy oddać za łatwiejsze przyjmowanie płatności, czy któryś z operatorów nie pobiera np. opłat tak zwanych "miniamalnych".
4. Jaki jest czas oczekiwania na księgowanie pieniędzy na rachunku firmy (najlepsze propozycje to 1-2 dni)
5. Czy oferowany jest dostęp do "panelu klienta" - oczywiście online - najlepiej w cenie.
6. Co z serwisem, jaki jest jego zakres, czas oczekiwania, czy istnieje tzw. "help line" i jak rozwiazana jest kwestia ewentualnej wymiany sprzętu.
7. Kto i kiedy prowadzić będzie szkolenie z obsługi terminala.
8. Czy istnieje możliwość DCC - czyli płatności w walucie wystawionej karty i księgowaniu w walucie rodzimej.
9. Czy terminal obsługuje technologię NFC i zbliżeniową, czy oferuje dodatkowo np. wypłatę gotówki.
10. Bardzo ważne pytanie! - czy istnieją limity obrotów? - najlepsze oferty nie zawierają takiej klauzuli, nie ma wówczas obawy że przy spadku obrótów konieczna będzie "dopłata".
11. Jak będzie wygladał koszt ewentualnego rozwiązania umowy (opłaty i ewentualne kary), obecnie za rozwiązanie umowy przed czasem pobierane są opłaty.
12. Czy istnieją dodatkowe wymagania - np. założenie konta i utrzymywanie go przez określony czas, albo minimalny okres użytkowania.
Podsumowując, wybrać trzeba mądrze, policzyć sobie, sprawdzić. Nie bać się pytać, bo nie zawsze najtaniej na początku, oznacza tanio i dobrze przez dłuższy czas.   

Licencja: Creative Commons