Jeżeli zastanawiasz się czy kupić, czy wynająć powierzchnię biurową, to musisz mieć świadomość, że jej wynajem jest często znacznie niższy niż Ci się wydaje. Na co warto zwrócić uwagę stając przed tym dylematem?
Zastanów się jaka powierzchnia będzie dla Ciebie odpowiednia
Zastanawiając się nad wynajmem lub kupnem powierzchni biurowej, trzeba przede wszystkim ustalić jaka powierzchnia będzie odpowiednia. Poza ustalenie potrzebnej ilości m2 konieczne jest także określenie możliwości rozwoju firmy. Jeżeli przewidujesz w przyszłości rozwój swojej firmy, to zdecydowanie lepszym pomysłem będzie wynajęcie powierzchni biurowej. Gwarantuje to większą elastyczność. W przypadku większości biurowców możliwe jest zawarcie umowy nawet na 1 rok.
W przypadku wynajmowanej powierzchni biurowej, zawsze wynajmuje się tylko taką powierzchnię, której aktualnie się potrzebuje. Nawet w przypadku spodziewanego rozwoju firmy. Jeżeli zastanawiasz się, jaka powierzchnia biurowa będzie dla Ciebie najlepsza, możesz skorzystać z kalkulatora SKEPP, dzięki któremu z łatwością obliczysz niezbędną dla siebie powierzchnię. Wystarczy odpowiedzieć na 3 pytania dotyczące ilości niezbędnych miejsc pracy, przestronności biura, a także czy konieczne jest zapewnienie przestrzeni dodatkowej.
Jaka lokalizacja będzie najlepsza?
Gdy już wiesz jaka powierzchnia biurowa będzie dla Ciebie najlepsza, należy zastanowić się nad lokalizacją. Wówczas warto rozejrzeć się jakie opcje są dostępne do zakupu i do wynajmu w tym miejscu. W wielu większych miastach zakup powierzchni biurowej nie jest możliwy. Biura do wynajęcia Warszawa, Wrocław czy Kraków to zdecydowanie bardziej atrakcyjna opcja niż zakup.
Czy warto kupić budynek biurowy?
Gdy już wiesz jaka powierzchnia oraz lokalizacja będą dla Ciebie odpowiednie, a także dokonałeś odpowiedniego przeglądu dostępnych opcji, konieczne jest przystąpienie do przygotowania swojego planu finansowego. Niestety zakup nieruchomości to znaczna inwestycja, zazwyczaj powiązana również ze sporym wkładem własnym – ok. 20-40%. Dlatego warto przemyśleć, czy nie lepsze jest przeznaczenie tych pieniędzy na coś innego. Istnieje bowiem spore ryzyko, że zakupiony budynek straci na swojej wartości i to całkiem sporo.
Istotna jest organizacja
Jeżeli masz już przygotowany plan finansowy, ale dalej nie wiesz czy kupić czy wynająć powierzchnię, pamiętaj o wszystkich czynnikach które musisz wziąć pod uwagę. Zastanów się nad najlepszą opcją zakupu. Czy jest ona efektywna biorąc pod uwagę opodatkowanie, a także koszty dużych oraz niewielkich prac konserwacyjnych.
Jeżeli najważniejsza jest dla Ciebie działalność firmy, wybierz biura do wynajęcia SKEPP. Wówczas masz gwarancję, że to kierownik danego budynku, w którym będziesz wynajmować swoją powierzchnię, zagwarantuje czystość biura, a także zapewni pracownikom świeży lunch oraz kawę. Dzięki temu masz możliwość oszczędzenia nie tylko swojego czasu, ale również pieniędzy.
Wynajem czy zakup biura?
Jeżeli już wiesz jaka powierzchnia biurowa będzie dla Ciebie wystarczająca, jaka lokalizacja jest dla Ciebie odpowiednia, a także znasz swój budżet i ciągle masz wątpliwości czy wynajem powierzchni biurowej jest dla Ciebie odpowiedni, to poniżej znajdziesz krótki podsumowanie.
Wynajęcie powierzchni biurowej daje Ci elastyczność. Umożliwia także znalezienie biura w dogodniejszej lokalizacji oraz umożliwia skupienie się wyłącznie na działalności swojej firmy. Jednak z drugiej strony, kupno budynku biznesowego zapewnia większą swobodę. Może to być także doskonała inwestycja dla Twojej firmy. Niestety istnieje również szansa, że budynek taki straci na swojej wartości.