Korzystając z połączenia lotniczego, każdy pasażer zakłada, że dotrze na lotnisko docelowe o ustalonej porze. Zdarza się jednak, że jego lot opóźnia się lub zostaje w ogóle odwołany. W wielu takich sytuacjach pasażerowi przysługuje odszkodowanie. Dotyczy to także lotów krajowych.

Data dodania: 2019-12-05

Wyświetleń: 416

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Opóźnienia w lotach krajowych – jakie są Twoje prawa?

Dlaczego loty bywają opóźnione lub odwołane

Przyczyn opóźnienia lub odwołania lotu może być wiele. Najczęściej jest to usterka techniczna samolotu. Lotnictwo pasażerskie jest najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale ma to swoją cenę: w razie wykrycia w samolocie nieprawidłowości lot nie może się odbyć, dopóki usterka nie zostanie usunięta.

Przyczyną mogą być też problemy z załogą: czyjeś nagłe zachorowanie albo problem z dotarciem na lotnisko. Przewoźnicy mają zawsze załogi zapasowe, ale ich dojazd na lotnisko trwa, co skutkuje opóźnieniem lotu.

Kolejną przyczyną perturbacji mogą być warunki atmosferyczne uniemożliwiające bezpieczny start, lot albo lądowanie. Najczęściej są to silne mgły ograniczające widoczność tak bardzo, że procedura zakazuje wykonanie operacji lotniczej. Jest to już jedna z sytuacji nadzwyczajnych, wyłączających odpowiedzialność przewoźnika. Do takich sytuacji zalicza się też destabilizację polityczną, zagrożenie bezpieczeństwa (np. ewakuacja terminala z powodu znalezienia podejrzanego pakunku), strajk mający wpływ na działalność przewoźnika oraz tzw. nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Odszkodowania w lotach krajowych

Wszystkie krajowe połączenia lotnicze w Polsce to dystanse poniżej 1500 km. Oznacza to, że maksymalna wysokość odszkodowania wynosi 250 €. Odszkodowanie przysługuje, jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny między planowanym a faktycznym czasem przylotu do miasta docelowego. Jeżeli linia lotnicza zapewniła alternatywne połączenie i przylot nastąpił z opóźnieniem wynoszącym co najmniej 120 minut, odszkodowanie może być obniżone o połowę.

Dodatkowe obowiązki przewoźnika

Jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej dwie godziny, pasażerowi przysługuje posiłek oraz napój albo zwrot ich kosztów, jeżeli nie zapewniła ich linia lotnicza. Gdy lot odbędzie się nie wcześniej niż następnego dnia, przewoźnik musi zapewnić zakwaterowanie, a także transport z lotniska i na lotnisko. Tu także można domagać się zwrotu kosztów, jeśli przewoźnik nie spełnił tego obowiązku.

Gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, pasażerowi przysługuje zwrot kosztów biletu, jeśli zrezygnuje z lotu. Jeżeli jest to lot z przesiadką, pasażerowi należy się zwrot za przebytą część podróży, za nieodbytą dalszą podróż, a także powrót do miejsca wylotu.

Jak uzyskać odszkodowanie

Aby uzyskać odszkodowanie, należy wystąpić do przewoźnika z reklamacją. Można to zrobić listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, pocztą elektroniczną lub poprzez formularz na stronie internetowej przewoźnika. Można także uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot w GIVT. Jest to platforma tworzona przez ekspertów wyspecjalizowanych w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych.

Sposób na opóźnienia: więcej czasu na podróż

Opóźnienia lotów zawsze będą się zdarzały – nie ma na to sposobu. Jeżeli dotarcie na miejsce w określonym czasie jest dla pasażera naprawdę ważne, rozsądnym wyjściem jest tak zaplanować podróż, by według planu dotrzeć przed czasem. Pozwoli to zniwelować skutki ewentualnego opóźnienia. Planując lot przesiadkowy, także warto uwzględniać ryzyko dotarcia na lotnisko przesiadkowe z opóźnieniem. Czasem warto nawet zaplanować nocleg przed druga częścią podróży.

Licencja: Creative Commons