0 głosów
Pobierz artykul
0 głosów dodatnich
0 głosów ujemnych
361 razy czytane
0 przedrukowany
Creative Commons Licencja

Czasy gdy do nauki w szkole wykorzystywano  jedynie tablice i kredę mamy już powoli na szczęśliwie za sobą. Obecnie do dyspozycji nauczycieli są mapy, diagramy, modele 3D, gry i zabawy edukacyjne, materiały multimedialne oraz wiele innych pomocy dydaktycznych z których coraz chętniej korzystają podczas lekcji skutecznie podnosząc wyniki sowiej pracy.

Szkoła jaką znamy i kształt  dzisiejszego systemu edukacji jest efektem projektu wcielonego w życie około 200 lat temu w Prusach. I właśnie z tego powodu nazywany jest często systemem pruskim. To właśnie wówczas zadecydowano o tym że lekcję będą trwały 45minut w trakcie których nauczyciel będzie prezentował uczniom wiedzę oraz o podziale procesu nauczania na etapy czyli system klasowy. To zaskakujące, ale w kwestii szkolnictwa do dziś niewiele się zmieniło. Szkoła w dalszym ciągu skierowana jest na wiedzę naukową i uczenie na pamięć zamiast na podnoszenie umiejętności i rozwijanie talentów. Z jednej strony jest to smutne z drugiej logiczne wydaje się przekazanie pewnej wiedzy określonej programem nauczania, tak aby każdy miał pewne podstawy do dalszej edukacji i sam mógł wybrać co chce w życiu robić. 
 
W międzyczasie jednak świat poszedł do przodu, naukowcy poczynili ogromne odkrycia dotyczące tego w jaki sposób pracuje ludzki mózg. Powstało wiele technik ułatwiających uczenie się i zapamiętywanie, które niestety nie są wykorzystywane w szkolnictwie. Jedną ze skuteczniejszych metod nauczania jest nauka poprzez zabawę, z wykorzystująca różne pomoce dydaktyczne czyli połącznie uczenia się z inną czynnością. Nudne zajęcia lekcyjne na których nauczyciel przez kilka kolejnych godzin prezentuje wiedze wyłącznie z podręcznika przyprawiają o dreszcze większość uczniów. Oczywiste jest że uczeń na takich zajęciach będzie potrafił skupić swoją uwagę na lekcji tylko przez pierwsze kilkanaście lub kilkadziesiąt minut. Dlatego potrzebna jest  atrakcyjna forma prezentowania informacji, która przekuje uwagę uczniów oraz pozwala im na czynny udział w zajęciach. Wykonywanie ćwiczeń, zabawa w grupie, doświadczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne to tylko niektóre ze sposobów aktywizowania uczniów w czasie lekcji. Każdy dobry nauczyciel wie że człowiek, niezależnie do wieku, najlepiej uczy się i zapamiętuje wykonując dodatkowo nowe dla siebie czynności. Właśnie ten mechanizm wykorzystują pomoce dydaktyczne. Ułatwiają przyswajanie a zwłaszcza zapamiętywanie informacji poprzez prezentacje ich w wyjątkowy sposób.
 

Licencja: Creative Commons