Nowe unijne rozporządzenie RODO weszło w życie 25 maja 2018 roku, wymuszając tym samym znaczne zmiany w polityce prywatności wśród organizacji, przedsiębiorstw oraz urzędów. Czy korporacje taksówkarskie również podlegają nowemu unijnemu rozporządzeniu o ochronie i przetwarzaniu danych osobowych? 

Data dodania: 2018-06-28

Wyświetleń: 1208

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

RODO a taksówkarze – czy można pytać o dane osobowe pasażera?

Czy identyfikowanie pasażerów po ich nazwisku jest obecnie zgodne z prawem?

Różnie bywa z ochroną danych klientów w korporacjach taksówkarskich

Wejście nowych przepisów o ochronie danych osobowych skłoniło wiele firm taksówkarskich do wzmożonej ostrożności względem przetwarzania informacji osobowych. Niektóre korporacje przestały weryfikować swoich klientów za pomocą nazwiska, pytając podczas zamawiania kursu wyłącznie o imię klienta – np. tak jak zrobiło to iTaxi.

Inne firmy od dłuższego czasu bazują na specjalnych kodach umożliwiających weryfikację pasażerów, przez co RODO nie wymusiło na nich konieczności wprowadzania znacznych zmian w aspekcie przetwarzania danych osobowych. Niestety zdecydowana większość korporacji taksówkarskich działających na rynkach lokalnych i krajowym wciąż nie podjęła działań mających na celu uregulowanie polityki gromadzenia i przetwarzania danych osobowych.

Klienci domagają się usunięcie swoich danych

Niektóre korporacje taksówkarskie spotkały się już z żądaniami usunięcia danych osobowych z systemu przez swoich byłych klientów. W świetle nowej litery prawa taksówkarze zobligowani są do spełniania żądań klientów. Warunkiem koniecznym jest jednak złożenie odpowiedniego wniosku, który pozwoli przeprowadzić formalną procedurę usuwania danych osobowych w systemie korporacji.

Czy taksówkarze mogą pytać o nazwisko pasażera?

Ze względu na dość ogólną wykładnię zapisów RODO, interpretacja unijnych dyrektyw może być wykonywana w dość elastyczny sposób. Niemniej jednak przezorny pozostaje ubezpieczonym, dlatego też w świetle nie do końca uregulowanych przepisów, taksówkarze powinni ograniczyć się do weryfikacji pasażera wyłącznie po jego imieniu. Wówczas dane osobowe klienta nie zostaną w żaden sposób naruszone, gromadzone i przetwarzane.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena