Kto z nas nie zaczyna i nie kończy dnia od sprawdzenia skrzynki mailowej? Twierdząca odpowiedź na to pytanie większości użytkowników internetu, sprawia że e-mail marketing wciąż jest jedną z najważniejszych dziedzin marketingu sieciowego. Dlaczego wciąż jest tak popularny i skuteczny? Zapraszamy do lektury naszego artykułu. 

Data dodania: 2018-05-18

Wyświetleń: 1059

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Co warto wiedzieć o e-mail marketingu?

DLACZEGO E-MAIL MARKETING?


Choć od wysłania w sieci pierwszej wiadomości e-mail minęło już ponad czterdzieści lat (sic!) to skrzynki mailowe wciąż nie znalazły się na śmietniku historii obok innych, często równie błyskotliwych rozwiązań. Wszystko za sprawą ich oczywistej praktyczności i prostoty, które nie są w stanie zastąpić nawet wszędobylskie w ostatnim czasie sieci społecznościowe. 

Praktycznie od początku swojego istnienia i rozwoju internetowego marketingu, e-mail stanowi jego fundamentalne narzędzie. Jak pokazuje raport AdEx, publikowany co roku przez IAB Polska i PwC, w ubiegłych latach niemal co szesnasta złotówka wydawana na marketing sieciowy, została przeznaczona właśnie na e-maile w ramach kampanii e-mail marketingowych. Liczba ta naprawdę robi wrażenie. Skąd tak duże zainteresowanie tym kanałem marketingu? Zacznijmy od garści definicji. 


PRZY OBOPÓLNEJ ZGODZIE

Jak już wspomnieliśmy, e-mail marketing to jeden z rodzajów nowoczesnego marketingu. Zalicza się go do tak zwanego permission marketingu, którego istotą jest zgoda klienta na odbiór danego komunikatu marketingowego. (Najczęściej mamy z nim do czynienia w przypadku newsletterów) Jego główne narzędzie, jak wskazuje sama nazwa, stanowi poczta elektroniczna. 

Na e-mail marketing składa się szereg działań, a wśród nich m.in: 

  • tworzenie baz mailingowych i zarządzanie nimi. 
  • projektowanie i tworzenie treści wiadomości elektronicznych. 
  • wysyłanie wiadomości elektronicznych. 
  • odbiór informacji zwrotnej.
  • projektowanie strategii komunikacyjnych w obrębie poczty elektronicznej. 

Jeśli chodzi natomiast o wykorzystywane w celu przeprowadzenia tych działań narzędzia to w przypadku niemal wszystkich kampanii e-mail marketingowych będą to m.in dziennik elektroniczny, reklamy zawarte w wiadomościach elektronicznych, biuletyny, oraz newslettery.


AUTOMATYZACJA I STRATEGIA E-MAIL MARKETINGOWA


Kluczem do zrozumienia tej dziedziny marketingu jest pojęcie automatyzacji oraz strategii e-mail marketingowej. Co się za nimi kryje? 

E-mail marketing automation to suma działań mających na celu automatyzację naszego maillingu. Możliwa jest dzięki śledzeniu działań użytkowników na stronie i odpowiednim reagowaniu na nie. 
Choć obecna jest również w innych dziedzinach współczesnego marketingu, najczęściej wykorzystuje się ją właśnie w e-mail marketingu. To alternatywa dla „ręcznych” działań które pochłaniają zbyt wiele czasu. Z roku na rok powstaje coraz więcej technologicznych rozwiązań, jakie mają sprawić że e-mail marketing automation będzie jeszcze bardziej efektywny. 

Z automatyzacją nierozerwalnie związane jest pojęcie strategii e-mail marketingowej. Niezbędny przy jej przygotowywaniu będzie audyt, czyli analiza aktualnego stanu twojego e-mail marketingu, a także szereg specjalistycznych analiz jakie pozwolą dobrać odpowiednie narzędzia w zależności od stawianych sobie, marketingowych celów. 

Tylko dobrze zaplanowana strategia e-mail marketingowa może sprawić, że automatyzacja będzie naprawdę skuteczna. 


JAK MIERZY SIĘ SKUTECZNOŚĆ E-MAIL MARKETINGU?


W przypadku e-mail marketingu, jak i innych jego dziedzin, jesteśmy w stanie ocenić wyniki wdrożonych przez nas kampanii oraz strategii e-mail marketingowych na podstawie dwóch współczynników:

OR (ang. open rate) - wskaźnik ten nazywany jest również otwieralnością. Informuje nas o tym jak duży procent użytkowników otworzył nasz e-mail z treścią marketingową. (Można przedstawić go jako - ilość otwartych otwartych wiadomości / ilość wysłanych wiadomości) 

CTR (ang. click-through rate) - to z kolei klikalność naszej wiadomości. Wskaźnik ten pokazuje jaki procent naszych odbiorców, którzy otworzyli maila, kliknął w jego zawartość. Innymi słowy, informuje nas on o stopniu zaangażowania naszej grupy docelowej, a tym samym o atrakcyjności naszej kampanii. Wysoka wartość tego wskaźnika mówi nam, że podążamy w dobrym marketingowo kierunku. 


GDZIE JESZCZE SIĘ GO WYKORZYSTUJE?


Oprócz oczywistego wykorzystana w internetowej sprzedaży, email marketing wykorzystywany jest również w takich dziedzinach, jak:

  •  public relations.
  •  stosunki inwestorskie. 
  •  marketingowe badania.
  •  promocje konsumenckie. 
  •  programy lojalnościowe. 

Niektóre z nich wiążą się z marketingiem, gdyż polegają na tworzeniu z klientem długotrwałych relacji, co jest właśnie jednym z celów email marketingu. Efektywny mailing to również sposób na kształtowanie pożądanego wizerunku firmy. 


KORZYŚCI Z  E-MAIL MARKETINGU


Niewątpliwą największą zaletą e-mail marketingu jest jego prostota, a także szybkość. Maile do klientów jesteśmy bowiem w stanie łatwo kreować za pomocą różnego rodzaju szablonów, dzięki czemu zawsze możemy być „na czasie”. 

Na jego popularność wpływa też z pewnością możliwość monitorowania oraz analizowania reakcji klientów zapewniana przez dobrze przeprowadzoną e-mail marketing automation. Z jej pomocą możemy spersonalizować nasze marketingowe działania, a tym samym uczynić je jeszcze bardziej efektywnymi. Za e-mail marketingiem przemawia również jego stosunkowo nieduża cena, zdecydowanie mniejsza niż w przypadku tradycyjnej reklamy. 

Wszystko to sprawia, że ta dziedzina marketingu internetowego pomimo upływu lat wciąż stanowi jeden z jego najważniejszych filarów i z całą pewnością będzie nim jeszcze przez długi czas..

Licencja: Creative Commons
0 Ocena