DLACZEGO E-MAIL MARKETING?
Choć od wysłania w sieci pierwszej wiadomości e-mail minęło już ponad czterdzieści lat (sic!) to skrzynki mailowe wciąż nie znalazły się na śmietniku historii obok innych, często równie błyskotliwych rozwiązań. Wszystko za sprawą ich oczywistej praktyczności i prostoty, które nie są w stanie zastąpić nawet wszędobylskie w ostatnim czasie sieci społecznościowe.
Praktycznie od początku swojego istnienia i rozwoju internetowego marketingu, e-mail stanowi jego fundamentalne narzędzie. Jak pokazuje raport AdEx, publikowany co roku przez IAB Polska i PwC, w ubiegłych latach niemal co szesnasta złotówka wydawana na marketing sieciowy, została przeznaczona właśnie na e-maile w ramach kampanii e-mail marketingowych. Liczba ta naprawdę robi wrażenie. Skąd tak duże zainteresowanie tym kanałem marketingu? Zacznijmy od garści definicji.
PRZY OBOPÓLNEJ ZGODZIE
Jak już wspomnieliśmy, e-mail marketing to jeden z rodzajów nowoczesnego marketingu. Zalicza się go do tak zwanego permission marketingu, którego istotą jest zgoda klienta na odbiór danego komunikatu marketingowego. (Najczęściej mamy z nim do czynienia w przypadku newsletterów) Jego główne narzędzie, jak wskazuje sama nazwa, stanowi poczta elektroniczna.
Na e-mail marketing składa się szereg działań, a wśród nich m.in:
- tworzenie baz mailingowych i zarządzanie nimi.
- projektowanie i tworzenie treści wiadomości elektronicznych.
- wysyłanie wiadomości elektronicznych.
- odbiór informacji zwrotnej.
- projektowanie strategii komunikacyjnych w obrębie poczty elektronicznej.
Jeśli chodzi natomiast o wykorzystywane w celu przeprowadzenia tych działań narzędzia to w przypadku niemal wszystkich kampanii e-mail marketingowych będą to m.in dziennik elektroniczny, reklamy zawarte w wiadomościach elektronicznych, biuletyny, oraz newslettery.
AUTOMATYZACJA I STRATEGIA E-MAIL MARKETINGOWA
Kluczem do zrozumienia tej dziedziny marketingu jest pojęcie automatyzacji oraz strategii e-mail marketingowej. Co się za nimi kryje?
E-mail marketing automation to suma działań mających na celu automatyzację naszego maillingu. Możliwa jest dzięki śledzeniu działań użytkowników na stronie i odpowiednim reagowaniu na nie.
Choć obecna jest również w innych dziedzinach współczesnego marketingu, najczęściej wykorzystuje się ją właśnie w e-mail marketingu. To alternatywa dla „ręcznych” działań które pochłaniają zbyt wiele czasu. Z roku na rok powstaje coraz więcej technologicznych rozwiązań, jakie mają sprawić że e-mail marketing automation będzie jeszcze bardziej efektywny.
Z automatyzacją nierozerwalnie związane jest pojęcie strategii e-mail marketingowej. Niezbędny przy jej przygotowywaniu będzie audyt, czyli analiza aktualnego stanu twojego e-mail marketingu, a także szereg specjalistycznych analiz jakie pozwolą dobrać odpowiednie narzędzia w zależności od stawianych sobie, marketingowych celów.
Tylko dobrze zaplanowana strategia e-mail marketingowa może sprawić, że automatyzacja będzie naprawdę skuteczna.
JAK MIERZY SIĘ SKUTECZNOŚĆ E-MAIL MARKETINGU?
W przypadku e-mail marketingu, jak i innych jego dziedzin, jesteśmy w stanie ocenić wyniki wdrożonych przez nas kampanii oraz strategii e-mail marketingowych na podstawie dwóch współczynników:
OR (ang. open rate) - wskaźnik ten nazywany jest również otwieralnością. Informuje nas o tym jak duży procent użytkowników otworzył nasz e-mail z treścią marketingową. (Można przedstawić go jako - ilość otwartych otwartych wiadomości / ilość wysłanych wiadomości)
CTR (ang. click-through rate) - to z kolei klikalność naszej wiadomości. Wskaźnik ten pokazuje jaki procent naszych odbiorców, którzy otworzyli maila, kliknął w jego zawartość. Innymi słowy, informuje nas on o stopniu zaangażowania naszej grupy docelowej, a tym samym o atrakcyjności naszej kampanii. Wysoka wartość tego wskaźnika mówi nam, że podążamy w dobrym marketingowo kierunku.
GDZIE JESZCZE SIĘ GO WYKORZYSTUJE?
Oprócz oczywistego wykorzystana w internetowej sprzedaży, email marketing wykorzystywany jest również w takich dziedzinach, jak:
- public relations.
- stosunki inwestorskie.
- marketingowe badania.
- promocje konsumenckie.
- programy lojalnościowe.
Niektóre z nich wiążą się z marketingiem, gdyż polegają na tworzeniu z klientem długotrwałych relacji, co jest właśnie jednym z celów email marketingu. Efektywny mailing to również sposób na kształtowanie pożądanego wizerunku firmy.
KORZYŚCI Z E-MAIL MARKETINGU
Niewątpliwą największą zaletą e-mail marketingu jest jego prostota, a także szybkość. Maile do klientów jesteśmy bowiem w stanie łatwo kreować za pomocą różnego rodzaju szablonów, dzięki czemu zawsze możemy być „na czasie”.
Na jego popularność wpływa też z pewnością możliwość monitorowania oraz analizowania reakcji klientów zapewniana przez dobrze przeprowadzoną e-mail marketing automation. Z jej pomocą możemy spersonalizować nasze marketingowe działania, a tym samym uczynić je jeszcze bardziej efektywnymi. Za e-mail marketingiem przemawia również jego stosunkowo nieduża cena, zdecydowanie mniejsza niż w przypadku tradycyjnej reklamy.
Wszystko to sprawia, że ta dziedzina marketingu internetowego pomimo upływu lat wciąż stanowi jeden z jego najważniejszych filarów i z całą pewnością będzie nim jeszcze przez długi czas..