Telefonia internetowa, czyli VoIP (Voice over Internet Protocol) jest technologią umożliwiającą transmisję głosu przy wykorzystaniu używanego w Internecie protokołu IP. Ostatnimi czasy jakość usług oferowanych przez operatorów telefonii IP znacznie się poprawiła i w związku z tym, coraz częściej staje się godna polecenia. Technologia ta nieustannie się rozwija, dzięki czemu oferuje różne możliwości oraz rozbudowaną kafeterię usług dodatkowych.
Z badań Ericsson Consumer Lab wynika, iż coraz więcej Polaków korzysta z rozmaitych usług online, takich jak bankowość elektroniczna oraz przejawia aktywność na portalach społecznościowych. Badani deklarują również prowadzenie rozmów głosowych za pomocą darmowych komunikatorów oraz korzystanie z usług VoIP nawet kilka razy w tygodniu. Okazuje się, iż także coraz szersze grono użytkowników Internetu korzysta regularnie z poczty elektronicznej. Zdaniem respondentów, duża funkcjonalność oraz praktyczna wygoda korzystania z Sieci sprawia, iż usługi online zdobywają coraz większe uznanie i zainteresowanie wśród społeczeństwa.
Odrębnym spojrzeniem na kwestię popularności korzystania z rozwiązań telefonii internetowej w Polsce i innych krajach UE, może być kwestia dostępu do szerokopasmowego Internetu. Pojęcie „łącze szerokopasmowe" określa sytuację stałego dostępu do Internetu o prędkości min. 144kbps i większej. Komisja Europejska rozpoczęła we wrześniu 2008 roku debatę, w której myślą przewodnią był postulat, iż powinna to być usługa powszechna i dostępna dla wszystkich obywateli. Rzeczywistość bowiem pokazuje, że stały dostęp do Sieci posiada obecnie jedynie 1/3 gospodarstw domowych na terenie UE. Oczywiście w krajach wysoko rozwiniętych ten ułamek jest znacznie większy. Zdaniem większości specjalistów, posiadanie szerokopasmowego Internetu to gwarancja dostępu ludzi do szeroko pojętego społeczeństwa informacyjnego oraz jeden z ważniejszych warunków rozwoju ekonomicznego. Zatem kwestia ta jest niezwykle istotna.