? Dlaczego otrzymałem kilka deklaracji? Czy to możliwe, że w dokumencie są błędy? Gdzie przesłać ten PIT?
Czym jest PIT-11
Aby zrozumieć po co otrzymujemy PIT-11, warto najpierw wyjaśnić, dlaczego ten dokument został w ogóle wprowadzony oraz kto i dlaczego go wypełnia. Są to przede wszystkim przedsiębiorstwa zatrudniające pracowników, które każdego miesiąca obliczają ich pensje i odprowadzają odpowiednie kwoty na konta organów państwowych. Wiele osób w ogóle nie interesuje się, czy i gdzie, a także w jakiej wysokości pracodawca opłaca podatki i składki. Potem, pod koniec roku, tak naprawdę nie wiedziałby co i jak należy zadeklarować w indywidualnym, własnym zeznaniu podatkowym. Dlatego ustawodawca, który nakłada na pracodawców obowiązki obliczania i odprowadzania należności, każe im również wypełnić specjalny formularz, w którym wskazane są wszystkie te operacje podatkowe. Tak w dużym uproszczeniu miał właśnie funkcjonować PIT-11. Jest to więc druk księgowy, który wypełnia podmiot, odpowiedzialny za swoich pracowników i przesyła go w dwa miejsca: po pierwsze do organów podatkowych, po drugie do podatnika.
Co zrobić z PIT-11?
PIT-11 został już przez pracodawcę wysłany do odpowiedniego urzędu skarbowego, może więc wydawać się, że jest dla podatnika jedynie coroczną informacją o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Jest to oczywiście taki dokument, ale nie tylko. Przede wszystkim, PIT-11 jest wiążącym źródłem informacji – w tym sensie, że podatnik może na jego podstawie wypełnić własną, indywidualną deklarację podatkową, taką jak PIT-36 czy PIT-37.
W tym miejscu warto jednak zauważyć, że działy finansowe i kadrowe w przedsiębiorstwach składają się z ludzi, którzy mogą popełniać błędy. Dlatego przed przystąpieniem do pracy nad własnym PIT warto i należy w miarę możliwości sprawdzić poprawność danych wpisanych w naszym PIT-11. Może okazać się, że zawiera on błędy. W takim przypadku, należy jak najszybciej wyjaśnić sytuację z pracodawcą. Jeżeli nie jest to możliwe, wypełniając swój PIT podajemy prawdziwe informacje, dołączając odpowiednie załączniki oraz wyjaśnienie sytuacji.
Kilka dokumentów PIT-11
Formularz PIT-11 wypełnia każdy z podmiotów, który jest do tego zobowiązany wobec wszystkich podatników, za których ustawa stanowi. Oznacza to z drugiej strony, że jeżeli dana osoba zatrudniona jest w kilku miejscach, może otrzymać kilka PIT-11. Jest to sytuacja prawidłowa i dość powszechna – biorąc pod uwagę, że PIT-11 należy się nie tylko pracownikom, w rozumieniu kodeksu pracy czy umowy o pracę. Dlatego, jeżeli otrzymaliśmy więcej niż jeden PIT-11, należy po prostu zebrać je wszystkie i dopiero zsumowane dane przedstawić w indywidualnej deklaracji podatkowej za rok.
Podsumowanie
PIT-11 jest, w skrócie - jednym z najważniejszych źródeł informacji potrzebnych do wypełnienia własnego zeznania podatkowego do końca kwietnia każdego roku. Należy jednak pamiętać, że aby prawidłowo wypełnić swoją deklarację podatkową trzeba uzyskać wszystkie dokumenty, zweryfikować ich poprawność oraz uwzględnić wszelkie informacje, ze wszystkich źródeł. Tak aby odpowiedni organ podatkowy uzyskał pełną, wiarygodną i rzetelną informację.