Z racji pochodzenia środków z budżetu publicznego, który pozostaje jednocześnie udziałem wszystkich obywateli bardzo ważną kwestią przy zawieraniu wszelkich umów jest zachowanie zasad uczciwości, transparentności oraz pełnego obiektywizmu w trakcie wybierania określonego rodzaju ofert współpracy. Powierzanie środków publicznych wymaga zastosowania na ogół procedur przetargowych, których celem jest dotrzymanie wymienionych wyżej założeń i zagwarantowanie najlepsze zagospodarowanie środków pochodzących od obywateli.
Podstawa prawna i tryb realizacji zamówień publicznych
Polskie prawodawstwo wyraźnie precyzuje, jak powinno wyglądać zawieranie umów i przekazywanie zamówień publicznych do realizacji podmiotom prywatnym. Pozwala to dokładnie ustalić ramy funkcjonowania tzw. Partnerstwa publiczno-prywatnego oraz wyeliminować wszelkie patologie związane z nepotyzmem, korupcją oraz niegospodarnością. Do szczegółowych przepisów fundamentalnych w kwestii zamówień publicznych zaliczyć należy Kodeks Cywilny, przedmiotowo ujmując te kwestie w artykule 70KC. Po akcesji Rzeczpospolitej Polskiej do struktur Unii Europejskiej zostały wdrożone szczegółowe dyrektywy pochodzące ze struktur UE i skodyfikowane pod postacią ustawy "Prawo Zamówień publicznych". Przepisy te stanowią substytucję obowiązujących wcześniej, krajowych przepisów własnych dotyczących rozstrzygania zamówień publicznych. Zapisy legislacyjne dotyczące zamówień publicznych dotyczą podmiotów sektora finansów publicznych lub im podległych. Przedmiotem postępowania sprecyzowanego w Ustawie pozostają wszelkiego rodzaju usługi, towary, czy budowy.
W jakim trybie realizowane są zamówienia publiczne?
Do podstawowych dwóch trybów zawierania zamówień publicznych należy (1)przetarg nieograniczony oraz 2)przetarg ograniczony.
W procedurze przetargu nieograniczonego do wzięcia w nim udziału zapraszane są wszystkie zainteresowane podmioty. Termin ogłoszenia przetargu oraz zamknięcia czasu i data rozpatrzenia ofert podawane są na wstępie procedury przetargowej. Wynikiem całej procedury ma być wyłonienie dostawcy, który zaoferuje ofertę najlepszą pod względem ceny, czasu realizacji oraz jakości.
W przetargu ograniczonym podmiot ogłaszający przetarg może wystosować zaproszenie do podmiotów, które spełniają określone w procedurze wstępnej wymogi. W postępowaniu kwalifikacyjnym selekcjonowane są podmioty, które spełniają określone w procedurze warunki i zapraszane do składania ofert. Tryb rozpatrywania ofert przetargowych jest identyczny jak dla przetargu ograniczonego.
Wszelkie informacje na temat rozpoczętych postępowań przetargowych udostępniane są w ramach Biuletynów Informacji Publicznej, na stronach internetowych jednostek finansów publicznych oraz w ramach specjalnych platform przetargowych. W wielu przypadkach osoby zainteresowane wzięciem udziału w przetargu wykorzystują takie narzędzia, jak bezpłatna wyszukiwarka przetargów, która znacząco ułatwia wyszukiwanie w sposób szybki i precyzyjny zdefiniowanych ogłoszeń.
W razie niepowodzenia procedury przetargowej i braku wyłonienia odpowiednich kandydatów, realizowane są inne kroki, dokładnie określone w Ustawie: "Prawo zamówień Publicznych"