Większość poradników już w pierwszym zdaniu sugeruje, że tani kask motocyklowy w ogóle nie powinien wzbudzać zainteresowania. Jednak czy na pewno? Przyjrzyjmy się temu pytaniu bez żadnych uprzedzeń i założeń, spójrzmy po prostu okiem eksperta.

Data dodania: 2017-12-13

Wyświetleń: 1844

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Czy warto kupować tani kask motocyklowy?

Co znaczy „tani” i „drogi”?

Rozstrzał cenowy jest bardzo duży. Z oferty dostępnej na stronie https://gmoto.pl/kaski-motocyklowe,994/, jednego z najbardziej znanych dystrybutorów akcesoriów motocyklowych, w samej tylko klasie kasków integralnych można kupić sprzęt za 100 lub za 2000 złotych. Warto jednak przyjąć, że tanie kaski to te, które kosztują do koło 300 złotych, natomiast drogie kosztują powyżej 1300-1500 złotych. To oczywiście arbitralne granice, ponieważ różnice między kolejnymi propozycjami są arbitralne, ale już wyjaśniamy, gdzie ich szukać.

Parametry ochronne

To, w jakim stopniu kask chroni głowę i kark, zależy od wielu czynników: wielkości i projektu, materiału, sposobu formowania i wewnętrznej budowy kasku, zastosowania dodatkowych mechanizmów amortyzujących siłę uderzenia itd. Nie wnikając w szczegóły: przeczucie, podpowiadające, że droższe kaski generalnie zapewniają lepszą ochronę, jest jak najbardziej słuszne. Warto jednak pamiętać o tym, że również stopień zagrożenia jest różny w konkretnych przypadkach: powolna jazda po mieście niesie ze sobą znacznie mniejsze ryzyko niż autostradowe „wyścigi”. Mówiąc wprost: doskonałe właściwości ochronne najdroższych kasków w mieście po prostu nigdy się nie przydadzą – przed podobnymi urazami ochronią również kilkakrotnie tańsze modele kasków.

Komfort

Wygoda w kasku zależy od dwóch podstawowych jego cech: specyfiki wyściółki oraz ułożenia i dopasowania pasków zabezpieczających. Komfortowa, miękka wyściółka pozwala zmniejszyć subiektywnie odczuwany ciężar kasku, natomiast dopasowane, elastyczne paski sprawiają, że świetnie przylega on do głowy, co pozwala uniknąć otarć. Trzeba też dodać, że nie zawsze grubsza wyściółka oznacza lepsze warunki podróży. Niektóre grube gąbki utrudniają odprowadzanie ciepła i tym samym latem bardziej przeszkadzają, niż pomagają. Tu znów: jeśli wybierasz się często w dłuższe trasy, to na pewno warto na wygodzie skupić się bardziej, niż jeżeli używasz kasku paręnaście razy do roku na kilkugodzinne przejażdżki, nie wspominając o kilkunastominutowej trasie po mieście.

Jakość szyby

Szyba, a w zasadzie poliwęglan, bo to głównie tego rodzaju tworzywo służy do produkcji szyb do kasków motocyklowych, zapewnia widoczność i chroni twarz. Musi więc być wytrzymała, aby nie rysowała się i nie matowiała od uderzeń kamyków czy innych niedużych przedmiotów. Droższe kaski mają szyby, które nie żółkną pod wpływem promieniowania UV, chronione są powłokami ograniczającymi parowanie i innymi opcjami, dzięki którym widzi się więcej i lepiej, a sam kask może być użytkowany dłużej.

Blenda – czy warto?

Blenda przeciwsłoneczna, czyli dodatkowa osłona, którą montuje się w droższych modelach kasków, poprawia komfort widzenia w słoneczne dni. Mimo że chowana jest w czole kasku, to zmiany jego konstrukcji sprawiają, że bezpieczeństwo wcale nie spada w zauważalny sposób. Według opinii wielu użytkowników, jest to najpoważniejszy powód do rozglądania się za nieco droższymi kaskami. Trudno się z tym nie zgodzić, choć z drugiej strony, jeśli motocykl jest używany tylko sporadycznie, na krótkich trasach, to wydawanie na przykład dodatkowego tysiąca złotych będzie niełatwe do wybronienia. W tym miejscu też wypada bowiem zaznaczyć, że na takich trasach można korzystać z dobrej jakości okularów przeciwsłonecznych, aczkolwiek komfort na tym ucierpi na pewno, a co do bezpieczeństwa, pytanie pozostaje otwarte.

Kask z interkomem

Interkom, który umożliwia wygodną komunikację, można zamontować tylko w niektórych kaskach – tych, które są konstrukcyjnie przystosowane. Wszystko dlatego, że wówczas nieco inaczej projektuje się skorupę kasku, aby nie traciła ona swojej wytrzymałości. Ponieważ jednak interkom jest sam w sobie dość drogi, a na dodatek przydaje się raczej w długich trasach, to tanie kaski nie dają możliwości jego zamocowania. Tutaj, trochę inaczej niż w przypadku blendy, raczej nie ma wątpliwości – to nie jest rozwiązanie dla osób, które używają motocykla tylko po to, żeby latem dojechać do pracy.

Kolory i jeszcze więcej

Kask musi też – według wielu motocyklistów – dobrze wyglądać. Na pewno jednak nie warto stawiać estetyki przed względami funkcjonalnymi. Rozwiązaniem dylematów mogą być kaski niektórych serii (raczej z górnej półki), przygotowywane w paru wersjach malowania. To w zasadzie również odpowiedź na pytanie o to, czy kobiety muszą mieć damskie kaski. Ile by nie mówić o różnicach anatomicznych, akurat głowy się specjalnie nie różnią, natomiast ewentualne długie włosy wpływają najwyżej na dobór rozmiaru kasku. Praktycznie wszystkie kaski są „unisexami”, natomiast zaszeregowanie ich do grupy męskich lub damskich opiera się wyłącznie na malowaniu, a zatem tutaj żadnych ograniczeń nie ma.

Podsumowanie

Podstawowe kryteria wyboru kasku to zawsze dopasowanie kasku do stylu i częstotliwości jazdy. Warto wydać na kask więcej pieniędzy, ale nie warto przepłacać. Można oczywiście celować w średnią półkę, nawet jeśli jeździ się rzadko, bo prawie na pewno są sytuacje, w których może to być wybór na wagę życia. Jeśli jednak kupuje się kask w dobrym sklepie, a nie na chińskim wysyłkowym bazarze, to można być pewnym przynajmniej spełnienia podstawowych norm bezpieczeństwa. A zatem: do jazd miejskich, sporadycznych i z niezbyt dużą szybkością można wybrać dowolny kask z tańszych: nie musi mieć blendy, ultranowoczesnej wyściółki ani najmocniejszej szyby, a im dalej i częściej się jeździ, tym bardziej warto zwracać uwagę właśnie na takie detale.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena