Systemy łamane
Dla przyczep o udźwigu 500 kg i większym, można znaleźć w sprzedaży koła podporowe o bardziej zaawansowanej konstrukcji. Przede wszystkim nie są one mocowane do dyszla przyczepy klemą na śrubę zaciskową, tylko mocowaniem przyspawanym bezpośrednio do rury. Sama rura jest wzmocniona, zamiast stosowanej przy mniejszych obciążeniach średnicy 48 mm ma ona 60 mm. Systemy łamane stosowane w kołach podporowych służą do samoczynnego podnoszenia kół i dzielą się na dwa rodzaje: półautomatyczne i automatyczne.
Należy pamiętać, że obciążenia dopuszczalne kół podporowych zawsze podawane są przez producentów w wartości statycznej, czyli wyższej, ale występuje jeszcze inny jej rodzaj: dynamiczny. Różnica jest znaczna i warto zwrócić na to szczególną uwagę. Przykładowo jeżeli obciążenie statyczne przyczepy wynosi 500 kg, dynamiczne osiąga wartość 300 kg. Jest to niezwykle istotna informacja, dzięki której można zapobiec przeładowaniu i związanym z tym awariom i szybszemu zużyciu elementów
Waga widoczna jak na... kole?
Przeciętnemu śmiertelnikowi (szczególnie początkującemu w użytkowaniu przyczep) raczej trudno ocenić przy ładowaniu, czy obciążenie zostało już przekroczone, czy też pozostał jeszcze jakiś zapas do wykorzystania. Problem ten nie występuje, jeżeli waga przewożonego gabarytu jest znana (np. w przypadku łodzi czy motorówki). Jeśli natomiast trzeba załadować przyczepę dużą ilością przedmiotów o trudnej do określenia wadze, sporym kłopotem może okazać się określenie, czy dopuszczalne przez producenta obciążenie nie zostało już przekroczone.
Bardzo praktyczna i pomocna w takiej sytuacji innowacją są koła podporowe wyposażone w miernik wagi. Pozwala on na dokładne określenie obciążenia przyczepy i jest szczególnie przydatne dla osób, które nie mają dużego doświadczenia w korzystaniu z przyczep jednoosiowych lub po prostu nie chcą przekraczać norm przewidzianych przez producenta.
Koło podporowe z własnym napędem
Jeśli mowa o rozwiązaniach innowacyjnych, nie można nie wspomnieć o kole podporowo-manewrowym wyposażonym w silnik elektryczny. Zostało ono zaprojektowane głównie z myślą o przyczepach kempingowych i przyczepach do transportu łodzi, którymi trzeba manewrować niekiedy na bardzo ograniczonych przestrzeniach bez pomocy samochodu. Zasilany akumulatorem silnik o mocy 350 W jest w stanie poradzić sobie z ciężarem prawie 2300 kg. Nie pełni jedynie roli wspomagającej, jest całkowicie samowystarczalną jednostką napędową wyposażoną nawet w dwa biegi (przód i tył). Konstrukcja z pewnością bardzo pomocna w manewrach przyczepą, niestety także dość droga, ale warta swojej ceny szczególnie w sytuacji, kiedy użytkownik skazany jest wyłącznie na własne siły.