Każdego dnia setki towarów przemieszcza się po całym świecie, by finalnie wylądować na sklepowych półkach. Niewielu z nas zastanawia się jednak, jak zabezpieczane są towary podczas transportu. Jednym ze sposobów, który chroni je przed manipulowaniem w nich lub kradzieżą są plomby transportowe. Więcej o nich w dalszej części artykułu.
Plomby transportowe są mechanizmami stosowanymi w transporcie do zabezpieczania towaru. Pozwalają one zwiększyć szanse na to, że towar trafi do swojego odbiorcy w stanie nienaruszonym. Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy plomby zostają zerwane podczas transportu, dzięki temu, że każda plomba jest oznaczona innym numerem, wiemy, że ktoś manipulował przy towarze.
Plomby zazwyczaj wykonane są z metalu oraz tworzyw sztucznych takich jak plastik. Ich główną właściwością jest niemożliwość ich ściągnięcia bez jednoczesnego niszczenia. Dlatego właśnie spełniają one odpowiednio swoje zadanie. Raz założona plomba podczas załadunku, powinna zostać zdjęta dopiero w czasie rozładunku, po uprzednim sprawdzeniu numerów.
Plomby transportowe możemy podzielić na:
- Plastikowe – tego typu plomby wyposażone są w plastikowy lub metalowy zamek, który jest umieszczony na tzw. fladze. Mechanizm zabezpieczający polega na przewleczeniu specjalnego plastikowego wąsa, przez dziurkę, po uprzednim przełożeniu go w miejscu, które chcemy zabezpieczyć.
- Boltowa – jedna z najczęściej stosowanych plomb kontenerowych. Wykonana ze stali lub mocnego plastiku. Stosowana zarówno w transporcie wodnym, jak i lądowym do zabezpieczania kontenerów z towarami. By zniszczyć ten rodzaj plomby, należy użyć przecinaka.
- Naklejkowa – plomba służąca do zabezpieczania np. opakowań lub kartonów. Przyklejana w miejscu, w którym niemożliwe byłoby otworzenie opakowania bez jej zerwania.
Jak wygląda korzystanie z plomb transportowych?
Na początek należy załadować towar w odpowiednie dla niego miejsce. Następnie można przejść do zabezpieczenia towaru. Polega ono na założeniu plomby w miejscu, gdzie dany ładunek można otworzyć. Po założeniu plomby należy spisać jej numer oraz zapisać go do systemu transportowego lub w inne miejsce, żeby nie zginął. Kierowca powinien mieć również przy sobie dokumenty z numerami plomb.
Podczas rozładunku należy sprawdzić, czy numery plomb zgadzają się z tymi w dokumentacji. Powinien to zrobić kierowca oraz osoba odbierająca od nas towar (np. klient). Jeżeli wszystko się zgadza, można złamać plomby i rozładować towar we wskazane miejsce.