W coachingu i HR cały czas pojawiają się nowe sposoby na motywację pracowników. Duże korporacje (i wiele firm z sektora MŚP) doskonale zdają sobie bowiem sprawę z tego, że dobrze zmotywowany zespół to korzyści finansowe i prestiżowe dla marki.

Data dodania: 2017-02-17

Wyświetleń: 1055

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Motywacja pracowników przy pomocy grywalizacji

Pracownicy, którzy identyfikują się z firmą, lepiej i wydajniej pracują, są bardziej kreatywni, twórczy. Wśród nowych trendów pojawia się grywalizacja. Co jednak kryje się pod tym terminem? I czy sposób ten rzeczywiście jest skuteczny?

Motywacja przez gry, czyli nie tylko dzieci potrzebują zabawy

Efektywność wykonywanych zadań zawsze wzrasta, gdy nie traktujemy ich jako nudnego, przytłaczającego nas obowiązku. I właśnie na tym założeniu opiera się grywalizacja. Metoda ta to, po prostu, zamiana czynności zawodowych w pasjonujące gry. Do biznesu trafiają mechanizmy, które większość z nas zna z gier - komputerowych, planszowych, karcianych itp.

Dlaczego to nas motywuje?

Gamifikacja tak dobrze motywuje, ponieważ uruchamia mechanizm, który człowiek ma niejako zakodowany w genach i dobrze rozwinięty w dzieciństwie. Chodzi tutaj o dążenie do tego, aby być najlepszym.

Grywalizacja znakomicie sprawdza się w branży marketingowej. Często pojawia się również jako jeden z elementów szkoleń motywacyjnych. Ten sposób mogą wykorzystać jednak praktycznie wszystkie firmy, ponieważ mechanizmy znane z gier, pozwolą zaktywizować cały zespół. Można pokusić się o stwierdzenie, że metoda ta pozwala pracownikom poczuć się w firmie niczym bohater ulubionej gry komputerowej. System motywacyjny wykorzystuje bowiem:
- punkty,
- całe tabele wyników,
- rankingi najlepszych osiągnięć,
- bonusy,
- poziomy zaawansowania.
 

Trudno więc, przy takich mechanizmach motywacyjnych, nie poczuć się w pracy niczym w wirtualnym świecie z ulubionych gier, gdzie dążymy do zdobycia punktów, zapisania się najwyżej w rankingu, przejścia na kolejny poziom. Gdzie pieczołowicie szukamy bonusów do zebrania. I gdzie chcemy prześcignąć osiągnięcia innych graczy i znaleźć się na pierwszym miejscu rankingu.

Gamifikacja biznesu ma sprawić, aby pracownik traktował pracę jako zabawę, przygodę. Ważne jest także to, aby dążył do, jak najwyższych wyników.

Cały proces pozwala pracownikom poczuć się częścią grupy, nauczyć współpracy (wykonanie projektu odbywa się na tych samych zasadach, co wyprawa na nowe ziemie w grze komputerowej).

Co ciekawe, mechanizmy te można wykorzystać nie tylko do motywacji zespołu, ale także klientów.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena