Garaż nie musi być ciemną, zimną i brudną jamą, zastawioną nieużywanymi od lat gratami. Podczas gdy dosłownie każde pomieszczenie domu jak łazienka, czy kuchnia, zostaje dopieszczone od etapu projektu, po jego wykończenie – garaż zwykle zostaje traktowany „po macoszemu”.

Data dodania: 2016-11-18

Wyświetleń: 2104

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Garaż Twoich marzeń – część pierwsza: posadzka do garażu

W przeciętnym garażu zwykle myśli się jedynie o bramie wjazdowej i pierwszym lepszym oświetleniu – które zapewnia minimalną widoczność w nocy (ale często zbyt małą, by za niego pomocą odnaleźć śrubkę, która upadła nam na brudną betonową powierzchnię). Mało kto poświęcał do tej pory uwagę na to, jaka posadzka pasuje najlepiej do tego wnętrza. Tymczasem garaż to przestrzeń, która zasługuje na poświęcenie jej odrobiny czasu i uwagi. Czas zbudować garaż Twoich Marzeń!

Praca od podstaw — posadzka do garażu

Zaczynamy od poziomu parteru, o którym należy powiedzieć dużo. W większości garaży w Polsce wciąż dominuje surowy beton lub cement, czasem częściowo pokryty jakiegoś rodzaju matami lub gumowymi wycieraczkami. Tę drugą część zostawimy bez komentarza.

Dlaczego surowe betonowe posadzki to zły pomysł?

Twoja betonowa powierzchnia garażu jest bardzo nieodporna na działanie wilgoci – mowa tutaj nie tylko o błocie, śniegu lub wodzie deszczowej, jakie są ciągle wprowadzane do garażu wraz z parkowanymi w nim pojazdami. Surowy beton źle znosi rozlane na niego oleje, środki chemiczne, a nawet sól drogową, która szybko postarza beton.

Wszystkie tego rodzaju substancje uszkadzają beton, doprowadzając do powstania trwałych plam, ścierania się powierzchni, a nawet powstawania pęknięć. Rodzi to szereg różnych problemów, spośród których walory estetyczne, mimo że bardzo widoczne, będą Twoim najmniejszym zmartwieniem.

Ktokolwiek starał się kiedyś zamieść betonową powierzchnię, wie, że jest to syzyfowa praca z niekończącą się ilością pyłu. Pył ten – czyli po prostu starta wierzchnia warstwa powierzchni betonowej z łatwością rozprzestrzenia się w powietrzu, jak również przenosi do innych pomieszczeń. Wnosisz go zarówno w głąb domu, jak i do wnętrza samochodu. Osiada on również na wszystkich powierzchniach, narzędziach, mechanicznych częściach trzymanych w garażu rowerów etc.

Pęknięcia z kolei, mogą szybko się powiększać, dzięki wilgoci (której w naszym klimacie w garażu nie będzie brak) co z kolei może doprowadzić nawet do poważnych strukturalnych uszkodzeń. Naprawa taka, jak wiadomo, będzie czasochłonna i kosztowna.

No dobrze, to jak posadzka do garażu jest najlepsza?

Najlepsza posadzka? A jaki jest najlepszy samochód? Na takie pytanie nie da się odpowiedzieć w kilku słowach. Wszystko zależy od potrzeb, preferencji i funkcji, jakie posadzka do garażu ma przede wszystkim spełniać. Z pewnością jednak nie jest to surowy beton albo cement.

Wierzchnie warstwy posadzki do pomieszczeń technicznych, jakimi są właśnie garaże, wykonywane są z kruszywa lub żywicy epoksydowej czy poliuretanowej. Zastosowanie tego typu specjalistycznych substancji na cementowe podłoże tworzy ochronną warstwę, twardszą i bardziej odporną od samego cementu.

Tak wykonana powierzchnia jest trwalsza, bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne i praktycznie niewrażliwa na wilgoć. W dodatku charakteryzuje się bardzo dobrą odpornością na oleje i substancje chemiczne, a zachowywanie jej w czystości jest o wiele prostsze.

Decydując się na wysokiej jakości garaż, można powiedzieć, że nowoczesna posadzka do takiego wnętrza, powinna być traktowana równie priorytetowo, jak oświetlenie, czy brama wjazdowa, którymi zajmiemy się w następnych częściach.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena