Współczesne konstrukcje różnych mechanizmów są tak skomplikowane, iż potrzebują precyzyjnego doboru środka smarującego. Jak dobrać olej przekładniowy ze względu na jego jakość oraz lepkość?

Data dodania: 2016-03-14

Wyświetleń: 1217

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Jak dobrać olej przekładniowy?

Oleje klasyfikowane na rynku motoryzacyjnym ze względu ich jakość badane są przez API (Amerykański Instytut Naftowy) i przypisuje się im odpowiednią klasę. Istnieje sześć takich klas rozpoczynających się od GL-1 a kończących na GL-6. Im wyższy numer w oznaczeniu tym bardziej nadają się do przekładni o wysokim obciążeniu. Oleje posiadające klasę do GL-3 są bardzo rzadko spotykane na rynku, ponieważ nie produkuje się przekładni o tak małym obciążeniu. Najbardziej popularne na runku są oleje o klasie GL-4 oraz GL-5. Nowością w branży motoryzacyjnej jest standard SAE J2360, jakim wyróżniają się w/w najpopularniejsze oleje. 


Oto szczegółowy opis najczęściej używanych klas API:


GL-4 - Oleje o dużej ilości środków uszlachetniających oraz substancji typu EP. Olej stosowany zazwyczaj w przekładniach pracujących w zmiennych warunkach oraz dużej różnicy między prędkością a momentem obrotowym przekładni. Najczęściej stosuje się oleje tej klasy w przekładniach skrzyni biegów.


GL-5 - Oleje wysokiej jakości o dużych właściwościach smarnych. Klasa ta posiada dwukrotnie więcej substancji uszlachetniających od swojej poprzedniczki. Oleje te stosuje się we wszystkich przekładniach pracujących pod dużym obciążeniem. Najczęściej służą do smarowania mostów napędowych.


Oleje przekładniowe klasyfikowane są także ze względu na ich lepkość. W tym wypadku najbardziej znaną normą na rynku motoryzacyjnym jest norma SAE. Olej przekładniowy spełniający w/w normę testowany jest pod kontem parametrów działania w różnych temperaturach i przypisywany jest mu odpowiednia klasa lepkości. Klasy te opisane są nazwą wcześniej wspomnianej normy (SAE) oraz jednym z numerów klasy (70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250). 

Przy niektórych z klas lepkości pojawia się litera W co oznacza, iż jest to olej sezonowy. Oleje takie można stosować do przekładni pojazdów pracujących w niskich temperaturach. Klasy od 70 do 85 to oleje przystosowane do pracy przy niskich temperaturach. Im niższy numer klasy tym może pracować w niższych temperaturach. Oleje przypisane do klas o wyższym numerze są przystosowane do wyższych temperatur. 

 
Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena