Z pewnością każdy spotkał się z określeniem - paczka konduktorska, czy jednak rzeczywiście jest to popularna, a przy tym tania, szybka i bezpieczna forma nadawania przesyłek. Skłonna bym była wątpić. Nie ulega wątpliwości, że osoby korzystające z usług PKP czy PKP Intercity ( do teraz nie do końca wiem, jaka jest między tymi firmami różnica) z pewnością niejednokrotnie w zapowiedziach pociągów usłyszały informację – przesyłki konduktorskie wagon..taki i taki. Czy jednak ktokolwiek z tych usług korzysta? Nie dotarłam do jakichkolwiek ankiet, czy badań w tej kwestii, jednak na podstawie informacji przewoźników, jak i regulaminu przesyłek konduktorskich PKP wysunąć można proste wnioski. Choć najpierw może o to, czym właściwie przesyłka konduktorska według PKP Intercity jest?
"Przesyłka konduktorska to pojedyncza paczka (dla przesyłki standardowej o masie do 10 kg i maksymalnych wymiarach: 20 x 40 x 50 cm, a w przypadku rulonu 150 x 20 cm średnicy ) przewożona – na wyznaczonych odcinkach, bez przeładunku na stacjach pośrednich – w pociągach „PKP Intercity” S.A. Przedziały, w których odbywa się przyjmowanie, przewóz i wydawanie przesyłek, oznaczone są wywieszkami z napisem - Przesyłki konduktorskie”.
To, co przemawia zdecydowania za tą formą wysyłki paczek:
-
stała cena – 30zł za paczkę o wadze do 10 g, przesyłki ponadgabarytowe 60zł z podkreśleniem, że odległość przewozu paczki nie ma wpływu na cenę,
-
szybkość dostarczenia,
-
brak przeładunku przesyłek w trakcie transportu, co zdecydowanie ogranicza ryzyko ich uszkodzenia, czy zagubienia.
Na tym plusy przesyłek kurierskich chyba by się kończyły. Wad tejże usługi oferowanej przez koleje znaleźć można znacznie więcej, a przede wszystkim:
-
brak ubezpieczenia przesyłki,
-
ograniczone terytorium dostawy (tylko stacje na trasie pociągu),
-
konieczność samodzielnego dostarczenia przesyłki na dworzec do pociągu, jakim ma być ona przewieziona,
-
konieczność samodzielnego odbioru przez adresata przesyłki na stacji docelowej (z przedziału konduktorskiego),
-
w przypadku nie przybycia na czas przyjazdu pociągu na daną stację nasza paczka po prostu jedzie dalej...do najbliżej stacji, w której znajduje się odpowiedni punk składowania przesyłek, a jeśli takowego brak to do samej stacji docelowej biegu pociągu.
Wybór należy do klientów...mając jednak na uwadze wygodę oraz względne bezpieczeństwo przesyłek przy korzystaniu z usług firm kurierskich, czy brokerów, nie powinno dziwić, że usługa przesyłek konduktorskich raczej nie należy do popularnych.