0
głosów
- +

Schemat analizy tekstu ikonicznego na maturze ustnej

Autor:

Aktualizacja: 02.12.2015


Kategoria: Edukacja Wiedza Nauka / Edukacja


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1623 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Pozwalam sobie zaproponować Wam autorski schemat do analizy tekstu ikonicznego. Bardzo proszę o krytyczne uwagi względnie propozycje modyfikacyjne.


***

SCHEMAT ANALIZY TEKSTU IKONICZNEGO

***

I. Informacje wstępne

a) Autor i tytuł dzieła;

b) Technika;

c) Kompozycja;

d) Komponenty warsztatowe (barwa/kolor, tonacja barwna, plama, światło, linia, faktura, bryła);

c) "Co widzę na obrazie" - treść;

II. Interpretacja

a) Kontekst epoki (zgodność z ideami, wartościami i prądami czasu, w którym dzieło powstało względnie ich kontestacja;

b) Interpretacja symboliczna (dostrzeżenie uniwersalnych i ponadczasowych wartości, motywów i kulturowych ujęć);

c) Konwencja (np. realistyczna, symboliczna, groteskowa);

d) Intertekstualność (nawiązania, aluzje do innych tekstów kultury widoczne na płótnie lub innym obiekcie przestrzennym;

e) Stosunek do treści kulturowych - tradycyjny/nowatorski;

f) subiektywne wartościowanie i ocena działa.

III. Wnioski.

***

To na razie jest schemat roboczy, pewnie wielce niedoskonały, w związku z tym jego modyfikacje są pożądane i oczekiwane przez autora.

Na koniec jeden (dosłownie) przykład, w jaki sposób można określić konwencję dzieła i, ewentualnie, wskazać jej funkcję.

Monstrualnej wielkości Jezus wiszący na krzyżu wyznacza pionową oś całego płótna. Po stronie lewej (patrząc od strony widza) dostrzegamy trzy postaci. Najbliżej krzyża klęczy Maria Magdalena, wznosi ręce w geście modlitwy. Nieco dalej stoi Maryja w białej szacie, podtrzymywana przez umiłowanego ucznia Jezusa. Po stronie prawej Jan Chrzciciel unosi palec wskazujący w stronę Ukrzyżowanego. W prawej ręce trzyma księgę. Pod nogami Jana Chrzciciela widnieje baranek trzymający krzyż.

Lewa strona namalowana została w konwencji realistycznej, a strona prawa w konwencji alegoryczno-symbolicznej. Jest to świetny przykład pozwalający zrozumieć uczniom różnice w sposobie ujęcia tematu.

W najbliższym czasie postaram się opublikować jedną przykładową, całościową analizę wybranego dzieła sztuki, realizującą powyższy schemat. Nie zgłaszam żadnych pretensji do własności intelektualnej tego schematu. Jeżeli uznacie go za pomocny, korzystajcie z niego do woli.

Jan Stasica

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij