Kampanie reklamowe AdWords są obecnie coraz silniej promowane jako racjonalna alternatywa dla pozycjonowania, które nie jest niczym innym, jak tylko próbą (zresztą najczęściej relatywnie nieudaną), zafałszowania list wyników.

Data dodania: 2015-09-12

Wyświetleń: 1279

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kampanie reklamowe AdWords są obecnie coraz silniej promowane jako racjonalna alternatywa dla pozycjonowania, które nie jest niczym innym, jak tylko próbą (zresztą najczęściej relatywnie nieudaną), zafałszowania list wyników. To ma spore znaczenie, ponieważ właśnie taka definicja pozycjonowania wyraźnie wskazuje już na najsilniejszy atuty kampanii reklamowych.

Czyja przestrzeń, tego prawo

Listy wyników wyszukiwania to przestrzeń reklamowa, której właścicielem i jedynym dysponentem jest Google. Dlatego próba zafałszowania wyników nie jest dobrym pomysłem, jako że grozi za to kara. Na początek jest to odfiltrowanie z listy wyników do dalekich stron, a jeśli naruszenia się będą powtarzały, to ban – całkowite zablokowanie strony internetowej w liście wyników wyszukiwania.

Technicznie rzecz biorąc, kary mogą być nałożone również za niedostosowanie się do regulaminu AdWords, ale większość błędów w tym wypadku jest wyłapywana już na etapie przygotowywania reklam, a po drugie ewentualne kary nie wpływają na samą witrynę, a tylko na daną grupę reklam.

Efektywność kontra efektowność

Pozycjonowanie ryzykownymi metodami pozwala na osiągnięcie pierwszych miejsc na liście wyników w dwa-trzy tygodnie. Te szybkie metody jednak szybko są karane, a efekt znika jeszcze szybciej niż się pojawił. W przypadku AdWords najczęściej można spodziewać się błyskawicznego efektu, a największa różnica jest taka, że reklama będzie skuteczna przez cały czas, dopóki zasilany jest budżet kampanii. Dawniej można było jeszcze liczyć na zachowanie pozycji wypracowanej metodami SEO, ale dziś jest to niemal nierealne – szybkie, częste i gruntowne przebudowy algorytmów oraz olbrzymia konkurencja utrudniają ustalenie rankingu na dłużej.

Czy AdWords są wyraźnie lepsze? Nie, ponieważ reklama przestanie się wyświetlać z chwilą wyczerpania budżetu, ale można – przy odpowiednio zaprojektowanej kampanii – liczyć na to, że w międzyczasie zbudowana zostanie dobra rozpoznawalność marki.

Problematyka kosztów

Koszty pozycjonowania są stałe i najczęściej ustala się je w niekorzystnych dla klienta umowach „płatne za efekt”. To tylko z początku wydaje się złotym interesem, ponieważ strategii nie da się łatwo zmienić, a sam fakt osiągnięcia wysokich pozycji jeszcze o niczym nie świadczy – TOP 3 czy nawet pierwsza pozycja to żadna gwarancja sukcesu. Z wielu powodów czasem wygrywają strony z dalszych miejsc, a poza tym efekt liczy się tylko dla określonych fraz, trudno rozdzielić efekty wywierane przez różne kampanie, śledzenie ruchu jest bardzo trudne.

Jedyne rozwiązanie, które pozwala uniknąć takich problemów, to dobrze targetowane kampanie reklamowe AdWords. W ich przypadku nie ma żadnych trudności ze śledzeniem konwersji, czego naturalną konsekwencją jest ustalenie modelu płatności, w którym koszt kampanii jest pochodną tylko i wyłącznie jej skuteczności (aczkolwiek, gwoli ścisłości, należy dodać, że AdWords daje także inne możliwości niż ten najkorzystniejszy najczęściej model).

Popularność reklam

Linki reklamowe budzą w niektórych pewną awersję, ale czy naprawdę nikt w nie nie klika? Większość osób naprawdę nie korzysta z Adblocka, a nawet jeśli, to ten domyślnie pozwala Google na wyświetlenie reklam AdWords jako nienatrętnych. Od lat też AdWords stają się coraz bardziej przyjazne użytkownikom i dlatego są postrzegane lepiej. Czy idealnie? Zapewne nie, ale jeśli porównać je z fatalnymi preclami pisanymi tylko po to, aby wywindować pozycję strony o jedno oczko, to chyba nawet najgorsza reklama będzie ideałem estetycznym i merytorycznym. AdWords nie trzeba się bać, nie trzeba też całkowicie wykluczać pozycjonowania – obie te metody mogą działać równolegle, choć prawdą jest, że dziś coraz częściej przedsiębiorcy stawiają na AdWords.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu? Prowadzimy optymalne kampanie AdWords na podstawie analizy konwersji – to najlepszy sposób na stworzenie idealnej kampanii, która odpowiada potrzebom i możliwościom firmy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena