Koszt reklamy w Google, gdyby przedstawić sposób jego obliczania w postaci algorytmu, byłby bardzo trudny do oszacowania. Jednak czynniki, które tę cenę kształtują są dość oczywiste, choć nie dla każdego intuicyjnie zrozumiałe.
Działania konkurencji
Każde słowo kluczowe ma pewną cenę bazową. Jest ona ustalana na podstawie działań konkurencji, co wyrażone jest współczynnikiem konkurencyjności. Mówiąc najprościej – im więcej reklam, które mają nawiązywać do danego słowa kluczowego, tym wyższa jest jego cena wywoławcza (ostateczna cena jest ustalana automatycznie w drodze aukcji – to osobny temat, natomiast ważne jest to, że nie zawsze wygrywa ten, kto zaoferuje najdroższe wyświetlenie). Konkurencja jest mierzona za każdym razem, kiedy reklama ma zostać wyświetlona, więc ustalenie innych dni lub godzin emisji może dać pożądany efekt.
Licytacja jakością
W czasie licytacji w grę wchodzą dwa podstawowe czynniki: cena za wyświetlenie i jakość reklamy. W praktyce bardzo dobre efekty daje podbijanie nie stawki maksymalnej, ale właśnie jakości. Jest ona oceniana w dziesięciostopniowej skali, gdzie punktem wyjścia jest ocena 7. Niższa jakość powoduje obniżenie atrakcyjności reklamy, a zatem wymusza licytację z wyższej kwoty, natomiast jakość 10/10 może obniżyć koszt wyświetlenia (a w zasadzie najczęściej kliknięcia, bo większość budżetów rozliczana jest w modelu CPC) nawet o około 30%.
Szacowanie budżetu
Budżet kampanii to skomplikowana sprawa i ręczne jego wyliczenie jest praktycznie niemożliwe. Służy do tego specjalne narzędzie prognostyczne, natomiast to, co najważniejsze dla reklamodawców to fakt, że kampania nie ma określonej dolnej granicy budżetu. Równie dobrze można rozpoczynać promocję z budżetem 50 złotych na miesiąc, ja i 10 tysięcy złotych. Oczywiście nie w każdej kampanii progi te są takie same, natomiast jest to granica bardzo elastyczna – system nie przekracza planowanych budżetów, tak dopasowując ilość wyświetleń, aby nie wyjść poza wyznaczony pułap cenowy.
Szacunki z planera Google nie są dokładne, jednak praktyka pokazuje, że zwykle są one zawyżone w stosunku do realnych cen. To dotyczy jednak tylko dobrze zaplanowanej kampanii – każdy błąd będzie podnosił koszt prowadzenia akcji promocyjnej, dlatego czasem zaangażowanie do pomocy specjalistów, mimo że na papierze wymaga doliczenia kolejnych kilkuset złotych do budżetu, pozwala na spore oszczędności, które w przypadku reklamy Google AdWords biorą się przede wszystkim z optymalizacji kampanii, czego bez specjalistycznej wiedzy zrobić się nie da.
AdWords i budżet firmy
Kampanie AdWords mogą być wliczone do kosztów prowadzenia działalności, a większość agencji SEM również wystawia faktury VAT, zatem cały koszt reklamy można z powodzeniem odliczać od podatku zgodnie z obowiązującymi przepisami. O wiele ważniejsze jest jednak to, że w budżecie firmowym z każdej złotówki wydatków na kampanię reklamową w Google, może pojawić się nawet trzydziestokrotnie więcej w rubrykach przychodów. Oczywiście to też tylko górna granica, która nie jest osiągalna w niektórych branżach, ale która doskonale ilustruje, jak ważną pozycją w dochodzie może być dochód uzyskany dzięki relatywnie niewielkim wydatkom na kampanie AdWords. Jeżeli chcesz efektywnie wydawać swój budżet reklamowy sprawdź, jak może Ci pomóc w prowadzeniu kampanii AdWords agencja SEM – niewielkie obciążenie budżetu może przełożyć się na spore dochody!