W latach po II wojnie światowej kolej, podobnie jak transport morski, zaczęła tracić na znaczeniu. Bezpośredni wpływ na ten stan rzeczy miał rozwój przemysłu samochodowego i lotniczego. Budowano sieci dróg i lotniska, konstruowano coraz to nowsze i lepsze modele aut i samolotów. Przez jakiś czas wydawało się, że kolei nigdy nie wróci do stanu swojej świetności. Okazało się jednak, że można znaleźć niszę na rynku przewozów pasażerskich.
Przeprowadzane badania udowodniły, że transport kolejowy sprawdza się najlepiej na średnich dystansach, liczących kilkaset kilometrów. W dużych i mocno zurbanizowanych krajach samochód nie pokona zbyt szybko takiej trasy, podróż samolotem natomiast pochłania dużo czasu związanego z przygotowaniami do lotu i samymi procedurami startu i lądowania. Panaceum na te problemy miała stać się właśnie kolej dużych prędkości.
Pierwszą na świecie linię kolejową przystosowaną do kolei dużych prędkości miała być linia łącząca Tokio z Osaką. Budowa miała ścisły związek z mającymi się odbyć w Japonii igrzyskami olimpijskimi. Wszystko się poszło zgodnie z planem i 1 października 1964 roku nastąpiło uroczyste otwarcie. Od samego początku linie kolejowe dużych prędkości cieszyły się wielką popularnością wśród pasażerów, dziś cała Japonia jest pokryta siecią torów przystosowanych do przejazdu pociągów Shinkansen, jak nazywane są te składy.
Od tamtej pory idea szybko poruszających się pociągów rozwinęła się na inne kraje. Dziś, poza Japonią, sieci kolei dużych prędkości posiadają takie kraje jak Chiny i Korea Południowa w Azji, a z krajów europejskich Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Niemcy i Włochy. Kolei dużych prędkości musi spełniać określone warunki, ściśle określone w dyrektywie unijnej. W sferze infrastruktury powinna składać się z odcinków torów stworzonych specjalnie dla niej lub też zmodernizowanych na jej potrzeby. Prędkość minimalna powinna wynosić 250 km/h na liniach specjalnych i 200 km/h na liniach przystosowanych. Trzeci element składowy, jakim jest tabor, również powinien być przygotowany specjalnie do tego celu.
Początek naszego krajowego Pendolino nie jest może oszałamiający, ale należy pamiętać, że wszystkie początki są trudne. O ewentualnej klęsce lub też spektakularnym sukcesie będzie można mówić z kilkuletniej perspektywy.