Czym jest co-branding?
Co-branding jest strategią, która opiera się na współpracy firm poprzez wspólną reklamę oraz podział kosztów i korzyści, które zawsze są obopólne. Trzeba tylko pamiętać, że co-branding to nie to samo, co sponsoring lub licencjonowanie. W dwóch ostatnich przypadkach jedna firma płaci drugiej, więc bliżej im raczej do transakcji, niż współpracy.
Co-branding krok po kroku
Po pierwsze, firmy chcące wziąć udział w co-brandingu, powinny zastanowić się, czy ich wizja reklamy i klienta jest spójna z tym, czego oczekuje druga strona.
Po drugie, trzeba ustalić długość współpracy. Możliwe jest zarówno długofalowe obopólne wsparcie, jak i jedna wspólna kampania reklamowa.
Po trzecie, firmy muszą dojść do porozumienia w sprawie celów współdziałania. W przypadku, kiedy jedno z przedsiębiorstw jest duże, a drugie małe, ten punkt może okazać się trudny do zrealizowania - branżowi giganci chcą osiągnąć więcej, niż dopiero rozwijające się firmy. Porozumienie zawsze jednak jest osiągalne, gdyż działając na innych polach, firmy mogą się doskonale uzupełniać.
Po piąte, należy poinformować klienta o współpracy. Można to zrobić za pomocą specjalnej karty, tzw. cobranded card, na której widnieją loga obu firm. Często jest to karta płatnicza lub lojalnościowa, za pomocą której klient otrzymuje korzystne rabaty. Warto także zaangażować do współpracy profesjonalistów zajmujących się reklamą - z Wrocławia, Warszawy lub innego dużego miasta. Pomogą oni zbudować kampanię reklamową, która zachęci odbiorców do skorzystania z nowej oferty.
Co-branding jest prężnie rozwijającą się dziedziną marketingu. Jego istota to przedkładanie dobra wspólnego nad interesy firmy - i jeżeli każdy z uczestników będzie o tym pamiętał, wspólna kampania ma niezaprzeczalną szansę na sukces.