Strategia i plan – dwa słowa, które zwykle pojawiają się obok siebie, a często nawet jako synonimy, choć absolutnie nimi nie są. Przyszedł wreszcie czas, żeby trochę tę sytuację wyjaśnić – trochę, ponieważ to nie podręcznik marketingu i nie miejsce na wchodzenie we wszystkie szczegóły.

Data dodania: 2014-05-03

Wyświetleń: 1224

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

Strategia czy plan?

Strategia firmy to pewna wizja – ogólnie zarysowane sposoby działania, które mają teoretycznie doprowadzić do jakiegoś upragnionego celu. Plan rozwoju firmy to dokument zdecydowanie bardziej konkretny. W przeciwieństwie do strategii posługuje się już określeniami miejsca i czasu, precyzuje bliżej środki, jakie trzeba wykorzystać, aby cel osiągnąć, a przede wszystkim definiuje ten cel jako coś mierzalnego, a nie tylko strategiczne dążenie.

Strategia do coś, co rodzi się w głowie przedsiębiorcy często jeszcze przed założeniem działalności: chcę zrobić to i to, dotrzeć do klientów w taki i taki sposób. Na plan natomiast trzeba trochę poczekać. Aby stworzyć plan, trzeba dobrze znać realia rynkowe (chyba że zamierzasz tworzyć plany niewykonalne, wtedy możesz fantazjować).

 

No dobrze, ale co strategia firmy i plan rozwoju firmy mają w sobie takiego, co powoduje, że pojawia się artykuł o nich na blogu dotyczącym Article Marketingu? Strategia, jako dokument bardzo ogólny, nieszczególnie w ogóle pasuje do tematów marketingowych, natomiast plan – jak najbardziej. Plan musi określać metody osiągania celu, a chcę właśnie jako taką metodę zasugerować article marketing. Teraz po kolei będę swoją propozycję uzasadniał.

Article Marketing może posłużyć jako metoda wspomagająca realizację celów biznesowych na kilka sposobów. Po pierwsze, jest to sposób na tanią reklamę. Ponieważ plan rozwoju przedsiębiorstwa zwykle można ocenić przez pryzmat opłacalności, ważne jest, żeby tego typu dokument pozwalał na wybór najtańszych skutecznych metod osiągania celu. Article Marketing jest właśnie takim sposobem, ponieważ działa wielotorowo: jako sposób na marketing bezpośredni, budowanie autorytetu, budowę świadomości marki, pozycjonowanie strony internetowej i promocję wiedzy. Przyznaję, że nie znam innej metody promocji, która mogłaby dać tak wszechstronne efekty.

Drugi powód, dla którego warto uwzględniać article marketing w planach rozwoju firmy jest taki, że marketing przez artykuły pozwala na konstruowanie planów o dużej trwałości. Wiadomo – plan, to tylko plan, i czasem okazuje się, że trzeba działać „na żywioł”, jeśli coś nie idzie po twojej myśli. Dlatego w panach rozwoju firmy uwzględnia się takie środki osiągania celu, które pozwalają trafnie przewidywać zyski i straty – tak jest z Article Marketingiem. Można z góry obliczyć przybliżony koszt kampanii, a można także, co jest szczególnie istotne w zestawieniu z tradycyjnymi metodami pozycjonowania, określić z większym prawdopodobieństwem horyzont czasowy skuteczności takiej kampanii. Article Marketing pozwala na tworzenie stabilnych, silnych kampanii marketingowych, a to czyni plan rozwoju przedsiębiorstwa bardziej przejrzystym i pewniejszym.

Jaka jest twoja strategia? Zapewne podobna do wszystkich: osiągnąć określone udziały w rynku przy minimalnych kosztach własnych. A jak jest z planem rozwoju? Czy już wiesz, kiedy twoja firma będzie obsługiwała pięć razy więcej zamówień? Kiedy obsłużysz setnego klienta? Czy wiesz, w jaki sposób to osiągnąć?

Licencja: Creative Commons
3 Ocena