Ukończenie kursów SEO i przeczytanie książek o pozycjonowaniu, to niewątpliwie dobry sposób na poznanie podstaw optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jednak żeby osiągać dobre wyniki w Google, potrzebne jest doświadczenie zdobyte podczas pozycjonowania w praktyce. Zmieniający się nieustannie algorytm Google sprawia, że to o czym przeczytaliśmy w książce sprzed roku, może być już nieaktualne. Dochodzi jeszcze kwestia tego, co w danej branży działa, a co nieszczególnie i szkoda w to inwestować.
Dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z konsultacji SEO, w ramach których specjalista SEO podpowie jakie kroki podjąć, żeby pozycjonowanie naszej strony czy sklepu internetowego było skuteczne i przyniosło efekty. Taki rodzaj usługi coraz częściej trafia do ofert agencji czy freelancerów SEO.
Kto może skorzystać z konsultacji SEO?
Usługa w formie konsultacji jest świetnym rozwiązaniem dla każdego małego biznesu, najczęściej rozpoczynającego działalność, który nie ma zbyt dużego budżetu na inwestycje w reklamę i działania SEO, ale za to może zainwestować swój wolny czas. W takim modelu ekspert SEO podpowiada co należy zmienić i wdrożyć na stronie, a my samodzielnie możemy realizować kolejne punkty z przygotowanego planu. Część z zadań może wymagać większego poziomu wiedzy niż podstawowy, ale zawsze pozostaje możliwość zlecenia pojedynczych etapów programiście czy specjaliście SEO.
Drugą grupą docelową usługi konsultacji są średnie i duże firmy (czy raczej średnie i duże strony/sklepy), które posiadają w swoich szeregach zespół ludzi gotowych do działania nad rozwojem strony. Mówimy tutaj o webmasterach, programistach, copywriterach czy grafikach. Dla każdego z nich znajdzie się zadanie, które może pomóc w osiągnięciu lepszej widoczności w Google. Jednak bez wsparcia specjalisty ds. pozycjonowania trudno obrać skuteczną strategię działania. Dzięki podpowiedziom eksperta i wyznaczeniu konkretnych zadań do wykonania, optymalizacja SEO będzie dużo bardziej efektywna.
Co otrzymamy w ramach konsultacji SEO?
Usługa jest na tyle elastyczna i rozległa, że może w sobie zawierać wskazówki właściwie z każdej dziedziny pozycjonowania. Począwszy od audytu technicznego, przez zbudowanie odpowiedniej struktury treści, podpowiedzi w tworzeniu tekstów, rozplanowanie wpisów blogowych czy przygotowanie strategii pozyskiwania linków zewnętrznych.
Konsultacje SEO mogą obejmować między innymi:
-
analizę dotychczas podjętych działań
-
porównanie z konkurencją
-
analizę aktualnej widoczności witryny
-
audyt techniczny strony
-
analizę słów kluczowych z określeniem potencjału
-
zaplanowanie architektury treści (np. rozkład kategorii w sklepie internetowym)
-
wytyczne dotyczące tekstów
-
plan rozbudowy treści
-
przygotowanie planu wpisów blogowych
-
strategię link buildingu
Wszystko zależy od aktualnych potrzeb i dostępnych zasobów. Na przykład jeśli mamy obecnie wolnego copywritera, dobrym rozwiązaniem będzie zaczerpnięcie opinii na temat przygotowania treści na naszą stronę, które mogą pomóc w ściągnięciu dodatkowego ruchu z Google. Stażysta się nudzi? Może będziemy mogli mu zlecić wykonania zadań z zakresu link buildingu?
Darmowe konsultacje SEO
Duża liczba ofert konsultacji ws. pozycjonowania jest reklamowana jako darmowa. Co kryje się pod szyldem “darmowa”? Darmowa, czyli najczęściej przeprowadzana przez przedstawiciela handlowego, który przedstawi nam kilka raportów z automatycznych generatorów i wyliczy masę błędów, które jego firma (najczęściej agencja SEO) pomoże nam wyeliminować, za opłatą kilku tysięcy złotych miesięcznie i umową na 12 lub 24 miesiące.
Możemy również sami skorzystać z darmowych generatorów audytów SEO, ale wskażą nam one jedynie podstawowe błędy, bez żadnego planu na ich naprawę, a tym bardziej bez wskazówek czym należy zająć się w rzeczywistości, żeby przyniosło to wymierne efekty w postaci lepszych pozycji w Google.
Komu NIE pomogą konsultacje SEO?
Jeśli nie posiadamy choćby podstawowej wiedzy technicznej, a wprowadzamy swój biznes do sieci, na niewiele nam się zdadzą konsultacje SEO, których nie będziemy mogli wykorzystać w praktyce. Wtedy należy wybrać pełną obsługę SEO, w ramach której otrzymamy pełne wsparcie techniczne i nie będziemy musieli angażować się w wykonywanie poszczególnych działań.
Konsultacje nie pomogą również osobom, które nie mają wolnego czasu i zasobów ludzkich. Co z tego że otrzymamy listę wskazówek i podpowiedzi jak pozycjonować stronę, skoro nikt nie będzie miał czasu się tym zająć. W takim przypadku zdecydowanie korzystniej zainwestować w pełny abonament SEO, z określonymi zadaniami które co miesiąc wykona dla nas specjalista SEO.