Jednym z takich systemów jest kontrola dostępu realizowana zarówno w zakresie mechanicznym jaki i elektronicznym.
Gdzie ją możemy spotkać? Najczęściej już w garażu poprzez otwieranie naszej bramy wyjazdowej, a osoby podróżujące komunikacja publiczną w wejściach np. na perony linii metra, czynności z tym związane wydają się być na tyle banalne że nawet się nie zastanawiamy jaki system zarządza nimi i w jaki sposób jest realizowany.
Jeżeli zadamy sobie pytanie czym jest kontrola dostępu to odpowiedzią na nie będą wszystkie systemy mechaniczne, elektroniczne które w sposób zaplanowany będą dokonywały selekcji ruchu oraz dostępu do zdefiniowanych obszarów przebywania lub przemieszczania. Kontrola dostępu może dotyczyć zarówno ruchu osobowego jak również ruchu towarowego.
Poniżej pragnę przedstawić kilka stosowanych powszechnie rozwiązań dzieląc je na grupy charakteryzujące ich cechy główne czyli: mechaniczna kontrola dostępu oraz elektroniczna kontrola dostępu.
Do mechanicznej kontroli dostępu zaliczymy wszystkie urządzenia które w sposób zaplanowany dokonają selekcji dostępu bez procesowania ich poziomu zaawansowania. Następnym przykładem mechanicznej kontroli dostępu są wszelkiego rodzaju zamki szyfrowe tarczowe w kasach i sejfach gdzie poprzez wybranie odpowiedniego kodu mamy możliwość otwarcia chronionych pomieszczeń. Zaletą takich rozwiązań jest ich unikalność, ale brak im uniwersalności bo szyfr jest na tyle bezpieczny na ile jest przechowywany w gronie osób zaufanych a informacja kto dokonał otwarcia i w jakim czasie pozostaje tylko domysłem. Takie rozwiązania oferują nam systemy elektroniczne.
Kontrola dostępu w hotelach jeszcze do niedawna opierała się wyłącznie na systemie zamków elektronicznych otwieranych przy użyciu kart zbliżeniowych. Rozwój technologii i wprowadzenie do zamków hotelowych kart typu Mifare umożliwiło powstanie systemów „jednego klucza" System „jednego klucza" rozwiązuje problem korzystania z parkingu, basenu, sauny, jak również prawo dostępu do posiłków itp. Na kartach można zapisać więcej informacji, dlatego obecnie ograniczeniem jest program komputerowy do obsługi hotelu, który powinien pozwolić na wprowadzenie tych informacji na nośnik.