Amortyzatory dwururowe znajdują zastosowanie zarówno w samochodach osobowych, jak i użytkowych. Zastępują one te standardowe – jednorurowe, jednak nie wszyscy kierowcy decydują się na ich zamianę.
Ten rodzaj amortyzatorów można podzielić jeszcze na dwie grupy: bezciśnieniowe i niskociśnieniowe. Nie różnią się one specjalnie od siebie, schemat działania jest niemalże ten sam.
Amortyzatory dwururowe to jak sama nazwa mówi konstrukcja składająca się z dwóch komór wypełnionych olejem. W pierwszej komorze, która nazwana jest komorą roboczą porusza się tłok oraz tłoczysko. Natomiast druga komora nazwana jest olejową. Olej w niej zajmuje mniej więcej 2/3 objętości, a reszta miejsca służy do kompensacji objętości oleju wypieranego z komory roboczej podczas wsuwania tłoczyska do cylindra.
W tego typu amortyzatorach stosuje się dwa typy zaworów tłumiących- denny i tłokowy. Ich zadaniem jest odpowiednie tłumienie podczas ściskania i rozciągania amortyzatora. Przy ściskaniu tłok przesuwa się w dół cylindra i automatycznie wypycha olej przez zawór denny. W międzyczasie część oleju przepływa także z dolej części komory do górnej przez zawór tłokowy. Opór jaki stawia denny powoduje hamowanie, co reguluje wartość tłumienia. Podczas rozciągania amortyzatora o wartości tłumienia decyduje głównie praca zaworu tłokowego.
Amortyzatory dwururowe są krótsze od klasycznych jednorurowych. Wszystko przez ich budowę, gdzie komora wyrównawcza znajduje się w przestrzeni pomiędzy komorą roboczą i rurą zewnętrzną. Zasady działania tychże amortyzatorów jest taka sama dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych, czy autobusów. Jednak ze względu na większe obciążenie, pojedyncze elementy są znacznie mocniejsze.
Ważny jest również sam dobór amortyzatorów i ich właściwa eksploatacja. Warto zaznaczyć, że jest to część podatna na szybkie zużycie, ale po jakim czasie się to stanie zależeć będzie przede wszystkim od samego kierowcy.