Tutaj liczy się siła przebicia
Na początek nakreślmy portret idealnego handlowca. Podpowiedzi warto poszukać w ogłoszeniach o pracę oferowanych w dowolnym portalu. Od kandydata na przedstawiciela handlowego wymaga się zwykle:
- komunikatywności,
- umiejętności negocjacyjnych,
- siły przebicia,
- pracowitości,
- mobilności,
- odporność na stres,
- samodzielności,
- miłej aparycji.
Praca przedstawiciela handlowego to przede wszystkim przekonywanie, sprzedawanie oraz utrzymywanie długotrwałej współpracy. Praktycznie każde przedsiębiorstwo ma opracowany system zarządzania sprzedażą. Przedstawiciele muszą więc realizować plany sprzedaży - często bardzo wyśrubowane. Dlatego tutaj liczy się umiejętność przekonania klienta do swojego towaru czy oferowanych usług. W bezpośredniej pracy z klientem znaczenie mają przede wszystkim tak zwane umiejętności miękkie. Dobry PH musi więc posiadać pewien zasób wiedzy psychologicznej oraz marketingowej. Powinien również na bieżąco śledzić poczynania konkurencji. Dzięki wiedzy na temat rynku będzie bowiem potrafił zwrócić uwagę potencjalnych klientów na plusy oferty jego firmy. W kontaktach międzyludzkich duże znaczenie ma również pierwsze wrażenie – i właśnie, dlatego od przedstawicieli wymaga się zwykle nienagannego wyglądu i odpowiednio dobranego stroju. Tutaj liczy się również samodzielność – PH nie może liczyć na to, że ktoś mu powie, co w danej chwili ma robić. On ma uzyskiwać wyniki w pojedynkę – w swojej firmie jest zwykle jedynie gościem, a osiągnięte wyniki raportuje poprzez system raportowania sprzedaży.
Technika służy pomocą
Praca w terenie wymaga sprawnego przekazywania informacji do centrali. Codziennymi narzędziami pracy każdego PH jest więc telefon oraz laptop z dostępem do sieci mobilnej, na którym zainstalowany jest program dla przedstawicieli handlowych. Coraz więcej przedsiębiorstw zakupuje także nowoczesne urządzenia, które pozwalają zdalnie wprowadzić każde zamówienie do systemu. Mobilne systemy sprzedaży pozwalają również sprawdzić firmowe bazy oraz zasób dostępnych w nich aktualnie towarów. Dzięki temu znacznie można przyspieszyć proces realizacji zamówień – a jak wiadomo, dla większości kontrahentów, czas to pieniądz.