Instytucja mentora w biznesie istnieje od zawsze. Pod różnymi nazwami i w różnej formie, ale pomoc doświadczonych przedsiębiorców to coś, co istniało już u kupców Fenickich, a potem zostało powtórzone praktycznie wszędzie – taka potrzeba. A dziś?
Jakie znaczenie mentoring ma dzisiaj?
Mentor to osoba, która prowadzi za rękę w biznesie. No, może nie do końca, ponieważ dobry mentor wie, kiedy pozwolić się prowadzonemu przewrócić, żeby się sam nauczył patrzeć pod nogi, ale zadaniem mentora jest chronić ucznia przed niepotrzebnymi przygodami. W dobie internetu ktoś taki jest jeszcze bardziej potrzebny niż kiedykolwiek. Dlaczego, skoro mentorem może być bliżej nieokreślony „Internet”? Właśnie dlatego. Radzić może każdy, ale radzić dobrze – tylko nieliczni.
W poszukiwaniu dobrych rad warto sięgnąć po kurs Marketing Internetowy w Praktyce, ponieważ tam właśnie możesz poznać zdanie jednego z polskich mentorów biznesu internetowego.
Po co mi mentor? No cóż – są różne sposoby uczenia się, łącznie z tym opartym na własnych błędach. Problem tylko w tym, że błędy w biznesie są po pierwsze bolesne, a po drugie kosztowne. Przy odrobinie (nie)szczęścia mogą zresztą doprowadzić do tego, że twoja przygoda z marketingiem internetowym skończy się, nim się na dobre zacznie. Mentor ma ochronić cię przed popełnianiem najgorszych decyzji, ale z pozycji doradcy: to nie jest osoba, która podaje ci jedyne słuszne rozwiązanie, ale uczy biznesowego myślenia, rachunku zysków i strat robionego „na gorąco”.
I wszystko byłoby dobrze, tylko gdzie znaleźć mentora, który ma takie kwalifikacje, niezbędną wiedzę i odpowiedni bagaż doświadczeń? Jeśli twoim mentorem zostanie żółtodziób, greenhorn, to niestety, ale wiele z twojego biznesu pewnie nie wyjdzie. Mentorów szuka się po nazwiskach: dobry nauczyciel jest zawsze szeroko znany w internetowym światku, więc możliwe, że masz już parę dobrych pomysłów na to, kto mógłby takim mentorem zostać.
W przypadku na przykład programów partnerskich, Twoim aniołem biznesu może zostać autor poradników (ot, wyżej masz jeden z przykładów) – osoba, która dzieli się wiedzą, ma duże doświadczenie i jest godna zaufania.
Pamiętaj, że po mentorze odziedziczysz nie tylko metody działania, ale także pewną „etykę biznesową” - to pojęcie sztuczne, ale dość dobrze oddaje w tym przypadku to, o czym mówię: działanie to nie tylko konkretne akcje sprzedażowe, ale także rozumienie klienta, inteligencja rynkowa, pewne wyczucie i takt działania.
To może przekazać ci tylko solidny mentor, ktoś, kto zasługuje na to, żeby rzeczywiście stać się wzorem do naśladowania.