Jedna z firm specjalizujących się we wprowadzaniu kultury Lean w swoim serwisie rozróżnia dwa typy marnotrawstwa:
• marnotrawstwo typu 1. to czynności niepotrzebne z punktu widzenia klienta, ale niezbędne z punktu widzenia organizacji,
• marnotrawstwo typu 2. to czynności, które nie przedstawiają wartości ani z punktu widzenia klienta, ani organizacji.
Do głównych przyczyń marnotrawstwa w pracy należy nadprodukcja, przyczyniająca się do niepotrzebnego wykorzystania wszystkich maszyn w momencie, gdy zamówienie jest na niskim poziomie. W konsekwencji oznacza to niepotrzebne wykorzystanie zasobów. Warto jest więc zoptymalizować sposób i czas wykonywania czynności produkcyjnych, zwracając uwagę na wymagania i potrzeby klienta. Kolejnym elementem wchodzącym w skład Muda jest oczekiwanie, czyli złe zorganizowanie jednostek pracowniczych, skutkujące marnotrawstwem czasu. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, efektem są straty finansowe i opóźnienia w powierzonych zadaniach. Do strat przyczynia się również zbędny transport. W takim przypadku należy dokładnie przeanalizować organizację jednostek transportowych, zaplanować czas i miejsce dowozu, aby czynności wykonywane przez pracowników były jak najefektywniejsze.
Dobra organizacja pracy to podstawa sukcesu. Należy dbać o nią na każdym szczeblu. Warto zastanowić się również, czy wszystkie czynności wykonywane przez pracowników mają znaczenie dla klienta i poprawiają wartość usługi. W sytuacji, gdy nie wpływają one na jakość wykonywanej usługi, dochodzi do nadprocesowości. Warto wykonać mapę strumienia wartości, która poprzez dokładną analizę pomoże w dostrzeżeniu nieprawidłowości, co doprowadzi do wyeliminowania niepotrzebnych elementów bez szkody dla jakości wykonywanej usługi. W procesie naprawy ważne jest, by zyskiwać informacje o poprawie sytuacji, konieczności wprowadzania innowacji oraz nowych, lepszych i skuteczniejszych metod działania.
Podczas pracy produkcyjnej istotną rolę odgrywają precyzja i organizacja stanowisk pracy. Warto więc zwrócić uwagę na wygląd i zagospodarowanie miejsc pracy, co pomoże w szybszym i łatwiejszym wykonywaniu działań przez jednostkę. Zbędne przedmioty przetrzymywane i gromadzone doprowadzają do braku miejsca, a przede wszystkim do wzrostu strat firmy.
Dobry kierownik powinien mieć kontakt ze swoimi podwładnymi, którzy najlepiej zdają sobie sprawę z tego, co w ich otoczeniu wymaga ulepszenia bądź eliminacji. Warto zatem konsultować się z pracownikami, którzy w kryzysowej sytuacji pomogą znaleźć rozwiązanie problemu i sposób na zniwelowanie strat. W organizacji warto wprowadzić filozofię i narzędzia Lean Management, które poprzez ich sumienne stosowanie pomogą zwiększyć zyski firmy oraz zminimalizować straty przedsiębiorstwa i klienta.
Znasz wzór na pracę (fizyka), ale nie umiesz efektywnie pracować. Wchodził na rynek pracy nie mając wiedzy potrzebnej do działania mimo kilkunastu lat edukacji. Szkoła musi się przystosować do otaczającego świata. I najlepiej, gdyby zaczęła od czego co dotyka nas codziennie - od marketingu, zarządzania tego jak funkcjonuje świat.