Media społecznościowe wykorzystywane są jako narzędzie do tworzenia interakcji pomiędzy internautami, nawiązywania relacji poprzez blogi, fora dyskusyjne, komunikatory itp. Największą zaleta, jaką posiadają Social Media to możliwość przekazywania informacji w obydwie strony – pomiędzy poszczególnymi użytkownikami, a nie od nadawcy do odbiorcy. Każdy ich uczestnik ma możliwość komentowania, publikowania własnych wypowiedzi, nie jest to przywilej zarezerwowany tylko dla nielicznych, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnych mediów.
W odróżnieniu od informacji publikowanych w prasie, radiu czy telewizji, treści publikowane w social mediach mogą być wielokrotnie zmieniane, edytowane, przetwarzane, cytowane itd. Mniejsza jest też kontrola nad publikowanymi w ten sposób treściami, w większości przypadków kiedy to ich autorami są poszczególni użytkownicy, to oni decydują o rodzaju publikowanej treści, o tym co zostanie zachowane a co należy zmienić.
Jednak w szerokim rozumieniu definicji Social Media to nie tylko sieci połączeń pomiędzy użytkownikami ale wręcz zbiór relacji, zachowań, a nawet uczuć, emocji i interakcji pomiędzy użytkownikami, konsumentami, markami, zarządzanie wizerunkiem. Umożliwiają wspieranie i realizację kampanii informacyjnych i promocyjnych dystrybuowanych przez media i poszczególne firmy.
Według ostatnich badań około 63% internautów korzysta z co najmniej jednego portalu społecznościowego, a w samym serwisie Facebook zarejestrowanych jest ponad 350 mln użytkowników.
Media społecznościowe cały czas się zmieniają, ewoluują, powstają coraz to nowe serwisy, przeznaczone do różnego rodzaju odbiorców. Coraz więcej naszego życia przenosi się do wirtualnego świata.