Kwestie, na które warto zwracać uwagę tworząc treści na potrzeby serwisów internetowych. W artykule opis zachowań użytkowników jak również porady, które pomogą tworzyć przyjazne dla użytkowników teksty internetowe.

Data dodania: 2007-03-12

Wyświetleń: 7235

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Projektując witrynę internetową warto wziąć pod uwagę specyfikę przeglądania i odczytywania treści w Internecie. Specyficzne uwarunkowanie tworzenia treści w Internecie maja duży wpływ na to, w jaki sposób użytkownicy postrzegają treści, które przeglądają w Internecie.

Najważniejsze z zasad tworzenia treści w Internecie


Aby serwis był odwiedzany, musi on być użyteczny i łatwy w użyciu

• W Internecie bardzo łatwo się zgubić, stracić poczucie kierunku i poddać się frustracji trudnemu nawigowaniu po serwisie.
• Są ludzie, którzy poszukują informacji poprzez stosowanie funkcjonalności wyszukiwawczych serwisu, jak również Ci, którzy poszukują informacji poprzez stosowanie funkcjonalności nawigacyjnych.
• W każdym serwisie w widocznym miejscu powinna być wyszukiwarka, przy czym im prostsza ona jest, tym bardziej jest ona przydatna z punktu widzenia użytkownika (badanie użyteczności dowodzą, że z zaawansowanych opcji wyszukiwarki korzysta niewielka część użytkowników).
• Dla osób, które którzy poszukują informacji poprzez przeglądanie należy stworzyć intuicyjną i odpowiednio zhierarchizowaną nawigację (opis prawidłowo stosowanych zasad tworzenia dobrej nawigacji można znaleźć w poście: Ważne elementy użytecznej strony WWW ).

Użytkownicy Internetu są bardzo niecierpliwi.


• Zwykle korzystanie z Internetu wynika z chęci zaoszczędzenia czasu; z tego względu użytkownicy maniakalnie próbuje znaleźć tego czego poszukuje w jak najszybszym czasie.
• Wszelkie elementy, które opóźniają zaspokojenie tych potrzeb (np. długie ładowanie się strony, mało intuicyjna nawigacja, reklamy typu pop-up) zniechęca użytkownika do korzystania z serwisu, skłaniając go do szukania bardziej przyjaznego i użytecznego. Szersze przedstawienie tego tematu można znaleźć w Rzeczy, których nie powinno być na stronie.
• Konieczność tworzenia konta w obrębie witryny internetowej zniechęca użytkowników do korzystania z niego.
• Użytkownicy rzadko są gotowi poświęcić dodatkowy czas na uczenie się obsługi witryny internetowej; wolą użytkować ją „z marszu” – im dłuższa jest sekcja pomocy w serwisie, regulamin serwisu, tym rzadziej są one czytane i przeglądane.
Użytkownicy nie szukają optymalnych, a jedynie zadowalających rozwiązań.
• Nawet jeżeli użytkownik wybierze błędny odnośnik i zabrnie w tzw. „ślepy zaułek”, jest w stanie szybko rozpocząć przeglądanie strony internetowej od nowa lub też przenieść się na inną, podobną tematycznie witrynę.
• Szybciej się rozwiązuje problemy, sprawdzając po kolei możliwe rozwiązania problemu aż do uzyskania pierwszego zadawalającego rozwiązania niż rozważając wszystkie możliwe opcje rozwiązania problemu i dopiero później wybierając jedno z nich.

Użytkownicy przeglądają strony internetowe, a nie czytają je.

• W Internecie należy stosować zasadę odwróconej piramidy informacji, tzn. najpierw przedstawiać użytkownikowi krótkie streszczenie treści artykułu, które zachęci go do zapoznania się z resztą artykułu, a dopiero później główną część treści.
• Przy przenoszeniu do Internetu treści książkowych i offline powinno się zmniejszać ilość przekazywanej informacji (ciężko się czyta treści na ekranie monitora).
• Podczas odwiedzania witryny internetowej internauci nie czytają zawartości całych podstron, a tylko poszukują fragmentów, nagłówków, mających związek z informacjami, których poszukują.
• Użytkownicy rzadko czytają instrukcje i teksty powitalne na stronie –użytkowników nie interesuje to co chce im przekazać twórca strony, interesuje ich tylko to, co pomoże im zaspokoić ich potrzeby
• Użytkownicy w jak najkrótszym czasie chcą poznać witrynę - a dokładnie mówiąc tę jej część, która ich interesuje.
• Ważną rolę w architekturze strony odgrywają linki i ich odpowiednia prezentacja w obrębie witryny. Gdy użytkownicy odwiedzają nową witrynę w pierwszej kolejności szukają linków, które można by kliknąć. W tej sytuacji warto promować linki, które są ważne z punktu widzenia uczenia się poruszania się po serwisie i jego użytkowania.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena