Budynków wielkopowierzchniowych przybywa. Codziennie znajduje się w nich wiele osób dojeżdżających autami. Bez względu więc na to czy są to markety, czy biurowce, potrzebują prawidłowo zrealizowanego parkingu. Aby taki parking gwarantował bezpieczeństwo i komfort, musi być wyposażony w odpowiednią nawierzchnię.

Data dodania: 2013-06-03

Wyświetleń: 1407

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nawierzchnie parkingowe bez tajemnic

Rodzaje nawierzchni

Posadzki przemysłowe, które stosuje się w budynkach są szeroko dostępne na rynku budowlanym. W parkingach wielopoziomowych stosuje się jednak te oparte na żywicach polimerowych. Posadzki te dzielą się pod względem zastosowanej żywicy na: poliuretanowe, epoksydowe, akrylowe i na bazie polimetakrylanu metylu. Na wspomnianych zaś parkingach używa się głównie posadzki: poliuretanowe, epoksydowo-poliuretanowe i epoksydowe.

Jako kryteria wyboru nawierzchni wykonawca powinien wziąć pod uwagę

- łatwość aplikacja materiału;

- skuteczność ochrony przed degradacją betonu;

- zapobiegania zanieczyszczeniu wody, czyli czy powłoki są szczelne dla wody i innych cieczy;

- komfort poruszania się;

- łatwość czyszczenia;

- wytrzymałość mechaniczną i chemiczną;

- stopień szorstkości zapewniający odpowiednią antypoślizgowość

- oraz właściwości izolacyjne.

Produkt kompletny i godny polecenia powinien spełniać większość z tych założeń.

Gdzie stosować?

Posadzki żywiczne stosuje się w wielu miejscach wchodzących w skład parkingu. Można je spotkać na rampach, podjazdach, nawierzchni ciągów komunikacyjnych i stanowisk do parkowania aut. Wybór materiału uzależniony jest od charakterystyki miejsca, w którym ma on być aplikowany. Brane są pod uwagę wtedy wilgotność i nasłonecznienie. Z racji tego parkingi umiejscowione na dachach są zagrożone w największym stopniu oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: promieniowanie UV, środki chemiczne i produkty paliwowe. W tym konkretnym przypadku najlepiej użyć żywic poliuretanowych, gdyż cechują się one wysoką elastycznością i odpornością na szkodliwe działanie promieniowania UV.

W parkingach otwartych oprócz poliuretanów można stosować bardziej elastyczne żywicie epoksydowo-poliuretanowe. Wymagane jest tutaj dodanie kruszywa kwarcowego, które nada posadzce właściwości antypoślizgowe. Jeśli zaś chodzi o parkingi podziemne lub kryte możemy użyć żywicy epoksydowej. Związane jest to z mniejszymi zmianami temperatury niż w przypadku parkingów umiejscowionych na dachach. Do żywicy można wtedy dodać specjalne kruszywo kwarcowe, co pozwoli zwiększyć jej odporność mechaniczną.

Foto: megadur.com

W działaniu

W skład posadzki wchodzą  najczęściej trzy warstwy: grunt, warstwa pośrednia (międzywarstwa)  i warstwa zamykająca. - Warstwa zamykająca jest warstwą opcjonalną. Zdarza się więc, że to międzywarstwa jest warstwą użytkową – mówi Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej. W tym przypadku posadzka wygląda w następujący sposób: na przygotowane odpowiednio podłoże betonowe nakłada się warstwę gruntującą, a następnie międzywarstwę z materiału epoksydowego lub poliuretanowego na odpowiednią grubość (od 1,5 do 5 mm) w zależności od obciążenia i miejsca zastosowania. W przypadku konieczności uzyskania faktury antypoślizgowej (szorstkiej) nieutwardzoną żywicę przesypuje się kruszywem kwarcowym,
a następnie po utwardzeniu materiału i usunięciu niezwiązanego kruszywa wykonuje się warstwę zamykającą.

Uwaga: bezpieczeństwo!

- Najważniejszą cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy doborze posadzki parkingowej jest bezpieczeństwo użytkowania – podpowiada Kornaś. Szczególnie dotyczy to antypoślizgowości oraz odporności na działanie czynników zewnętrznych. O poziomie bezpieczeństwa danej posadzki decydują dwa parametry:

- wspomniana antypoślizgowość, która oznaczana jest symbolami od R9 do R13

- oraz zdolność do gromadzenia się zabrudzeń ciekłych i stałych, które mogą stanowić zagrożenie poślizgu. Cecha ta wyrażona jest za pomocą klas wypełniania – V4, 6, 8 i 10.

Doskonałe efekty, jeśli chodzi o zabezpieczenie przed poślizgiem uzyskuje się poprzez przesypanie żywicy odpowiednio dobranym kruszywem kwarcowym. W określonych przypadkach stosuje się posadzki antyelektrostatyczne, które posiadają zdolność odprowadzenie ładunków elektrycznych.

Do dzieła

Planując budowę lub remont parkingu wielkopowierzchniowego dobrze skonsultować się z doświadczonym specjalistą. Tylko konstruktor mający odpowiednie przeszkolenie i wiedzę prawidłowo dobierze materiał do planowanej realizacji. Należy to zrobić, gdyż bez tego właściciele parkingu mogą narazić się na dodatkowe koszty związane z częstymi i kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o to dla własnego spokoju i oszczędności środków finansowych.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena