Nasza pamięć bardzo dobrze przyjmuje niektóre ze sloganów reklamowych, które często zupełnie nieświadomie powtarzamy w gronie znajomych. Takie zachowanie świadczy najlepiej o tym, jak dużą moc posiada dobry slogan.
I tu przechodzimy do najważniejszych kwestii – aby osiągnąć opisywany już na wstępie skutek, slogan musi być dobry. Bo, choć historia reklamy zna wiele przykładów popularnych i chętnie powtarzanych sloganów, które pomogły wypromować dany produkt, znane są też przypadki, w których źle dobrany slogan stawał się główną przyczyną klęski kampanii reklamowej.
Jak zatem stworzyć skuteczny slogan reklamowy?
Ważne jest przede wszystkim wymyślenie sloganu, który osiągnie główny cel: zapisze się w pamięci odbiorcy. Slogan może być szybko zapamiętany wtedy, gdy będzie zwięzły oraz naładowany emocjami. Odpowiednio dobrane słowa są kolejnym elementem, który może zwiększyć skuteczność sloganów. Szczególnie skuteczne są te, które są łatwe do wymówienia lub korzystają z rymów. Największą skuteczność mają zaś te slogany, które są śpiewane. To właśnie one najszybciej i najdłużej utrzymują się w ludzkiej pamięci. Jak pokazują liczne badania, świetnie sprawdzają się te slogany, które mają „zapędy” artystyczne. Dlaczego? Są one postrzegane jako bardziej atrakcyjne i bardziej inspirujące.
Co jeszcze decyduje o skuteczności sloganu? Co może jeszcze wpłynąć na jakość tego chwytliwego hasła reklamowego?
Slogan musi być przede wszystkim krótki i sugestywny. Zbyt długi nie ma większych szans na zapisanie się w pamięci odbiorców ani na powtarzanie przez nich. Brak sugestywności sprawia natomiast, że staje się on nijaki. Slogan musi również skłaniać odbiorcę reklamy do podjęcia konkretnych działań. Najczęściej są to zatem slogany zachęcające do zwiększenia dbałości o siebie i swój wygląd, choć tu oczywiście bardzo dużo zależy od reklamowanego produktu. W sloganach mile widziana jest również polemika. Polemika ta polega zazwyczaj na ataku na firmę (lub jej wybrany produkt) konkurencyjną.
Slogan, dobry slogan reklamowy, musi być również nośnikiem silnych emocji. Emocje w reklamie odgrywają bardzo ważną rolę, obecne są również w sloganach. Jak pokazują badania, emocje zręcznie użyte w reklamowych sloganach są w stanie zmusić ludzi do podejmowania różnych działań. Bardzo często działań irracjonalnych, co też nie powinno dziwić. Wielu z nas na co dzień kieruje się w pierwszej kolejności emocjami, zaś dopiero później zdrowym rozsądkiem.