Przygotowanie każdej reklamy wymaga starannych przygotowań oraz podjęcia szeregu działań, które – choć reklamą nie są – zaliczyć należy do szerokiego wachlarza usług reklamowych.
Agencja reklamowa, która świadczy kompleksowe i profesjonalne usługi reklamowe, składa się z czterech głównych działów, z których każdy koncentruje się na swoich zadaniach. Każdy z tych działów zatrudnia specjalistów w konkretnej dziedzinie i odpowiednio wykorzystuje ich wiedzę. Dzięki temu w kampanii reklamowej unika się problemu związanego z przypadkowym i opartym tylko na intuicji działaniem.
Pierwszym istotnym działem jest dział usług marketingowych. Zatrudnieni w nim specjaliści zajmują się m.in. analizą sytuacji na rynku oraz organizacją sprzedaży osobistej. Ich zadaniem jest również udzielanie pomocy w rozwijaniu produktu oraz ustalenie odpowiedniej strategii wykorzystania w kampanii reklamowej mass mediów. Dział ten zajmuje się również promocją sprzedaży oraz działalnością związaną z kreowaniem wizerunku firmy na rynku (public relations). Drugi ważny dział, z którego doświadczenia korzysta każda profesjonalna agencja reklamowa, to dział analiz finansowych. Dział ten zajmuje się m.in. analizą kosztów przeznaczonych na reklamę oraz planowaniem poszczególnych kosztów i możliwościami jak najbardziej skutecznego przeznaczenia środków zainwestowanych w reklamę.
Ważnym działem w branży usług reklamowych jest dział kreacji. Dział ten zajmuje się przede wszystkim tworzeniem koncepcji działań reklamowych. Ostatnim z działów jest dział produkcji reklam, którego zadania są związane przede wszystkim z tworzeniem szczegółowej koncepcji reklamy i przygotowaniem jej do publikacji. Dział ten zajmuje się również kontrolą publikacji ogłoszeń. W dobrej agencji dział ten ściśle współpracuje z pracownikami zajmującymi się kreacją, czyli „właściwym” tworzeniem reklamy. Im lepsza współpraca między tymi działami, tym lepiej i dla agencji reklamowej, i dla korzystających z jej usług klientów.