IMADŁO DO NART zwane również imadłem narciarskim to narzędzie umożliwiające prawidłowe i pewne mocowanie narty zjazdowej (alpejskiej) w celu wykonania określonej czynności serwisowej np. ostrzenia krawędzi czy smarowania ślizgu.
Dobre imadło narciarskie to takie, które powinno umożliwić zamocowanie narty przynajmniej w dwóch położeniach:
- poziomo (do smarowania ślizgu i ostrzenia krawędzi górnej),
- pionowo (do ostrzenia krawędzi bocznej),
, a najlepiej żeby umożliwiało zamocowanie narty w dodatkowym trzecim położeniu pod kątem 45 lub 60 stopni (ukośnie).
Przykładem takich imadeł narciarskich są modele z serii World Cup (produkują je różne firmy).
Następna sprawa to budowa imadła, czyli jaki materiał został wykorzystany do jego produkcji. Z reguły imadła są wykonane z odlewów stopów aluminium, czasami zdarzają się imadła wytworzone ze stali lub tworzywa sztucznego, choć ja uważam, że ten element nie ma znaczącego wpływu na prawidłowe wykonanie jakiejś czynności serwisowej, bardziej bym się skupił nad sposobem zamocowania narty w imadle czyli elementem mocującym.
Z reguły tańsze imadła narciarskie typu EASY mocują nartę wykorzystując do tego celu uchwyty gumowe, droższe - ruchome szczęki lub zaciski.
Elementy gumowe mają za zadanie stabilizację narty w określonym położeniu za pomocą naciągu gum działających na zasadzie przeciwstawnych sił naciągu (patrz rysunek niżej, są to imadła typu Easy).
Następnym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie imadła jest sposób podparcia narty (ten element ma znaczenie podczas serwisu szczególnie długich nart). Proste imadła o których pisałem, typu EASY mają dwa punkty podparcia, te lepsze - dodatkowy trzeci, znajdujący się z reguły na środku.
REASUMUJĄC przy wyborze imadła do zamocowania nart bierzemy pod uwagę:
- cenę,
- możliwość mocowania narty przynajmniej w dwóch położeniach,
- trzypunktowe podparcie,
- uniwersalność (są imadła, które mogę mieć zastosowanie w serwisie nart zjazdowych jak i biegowych)