* Siodło wszechstronne (ogólnoużytkowe) nadaje się do jazdy w terenie, pracy na ujeżdżalni jak i skoków. Można w nim także startować w zawodach (łatwiejsze konkursy, w których nie wymagane są siodła specjalistyczne). Najczęściej jednak używane jest podczas nauki jazdy oraz w rekreacji.
* Siodło skokowe charakteryzuje się znacznie wysuniętymi do przodu tybinkami oraz lekkością. Pozwala to na łatwiejsze utrzymanie równowagi w półsiadzie podczas wykonywania skoków.
* Siodło ujeżdżeniowe ma głębokie siedzisko, a tybinki są wydłużone. Taka budowa ułatwia prawidłowe utrzymanie nóg jeźdźca podczas wykonywania ewolucji ujeżdżeniowych na czworoboku.
* Siodło wyścigowe jest najlżejsze ze wszystkich typów siodeł, co jest niezastąpionym atutem podczas wyścigów. Może ważyć nawet zaledwie 220g.
* Siodło trekkingowe używane jest podczas wielogodzinnych wędrówek w terenie jak i rajdów konnych. Charakteryzuje się niezwykle wygodnym siedziskiem oraz posiada sprzączki do przytroczenia bagażu.
* Siodło myśliwskie pozbawione jest poduszek kolanowych, a obecnie używane jest w pokazach konnych.
* Siodło do Polo jest ewolucją siodła myśliwskiego. Nie posiada poduszek kolanowych, a tybinki stykają się bezpośrednio z ciałem konia. Dzięki takiej budowie jeździec może znacznie lepiej „wyczuć konia”.
* Siodło damskie powstało w XIV wieku w Europie i ma bardzo specyficzną i charakterystyczna budowę. Jego siedzisko jest płaskie, a po jednej stronie znajdują się kule (widełki), które umożliwiają trzymanie nóg po jednej stronie siodła.
* Siodło kowbojskie przystosowane jest do jazdy w stylu western. Ma szerokie i wygodne siedzisko, a na przednim łęku znajduje się specjalny uchwyt do zawieszenia lassa.
* Kulbaki jeszcze do niedawna były bardziej popularne jako siodła kolekcjonerskie. Obecnie coraz więcej ludzi zaczyna w nich jeździć gdyż są niezwykle wygodne. Są to typowe siodła używane przez wojsko w czasach wojny.
Jeśli wiesz co chcesz robić ze swoim koniem (skakać, startować w rajdach a może występować w konkursach ujeżdżenia) to powinieneś mieć już sprecyzowane, rodzaj siodła będzie dla twojego konia i ciebie najbardziej odpowiedni. Teraz zastanów się czy wolisz kupić siodło używane, które jest znacznie tańsze i wygodniejsze (bo już rozjeżdżone), czy może nowe, które będziesz sobie mógł rozjeździć samodzielnie. Należy także pamiętać, że dla młodego konia, który dopiero uczy się pracować z jeźdźcem znacznie lepsze jest siodło używane. Nowe są sztywne, wymagają dodatkowych, specjalnych podkładek, a zanim dopasują się idealnie do konia mogą spowodować nawet obtarcia. Ważną zasadą jest by w pierwszym rzędzie siodło było dopasowywane do wierzchowca, dopiero później do jeźdźca. Niekiedy zanim znajdziesz to jedno, jedyne idealnie pasujące zarówno na twojego konia jak i wygodne dla ciebie zmierzysz i zrezygnujesz z wielu modeli. Nie poddawaj się zatem jeśli kilka sprawdzonych siodeł nie będzie pasować. Obecnie sklepy jeździeckie idom klientom „na rękę” i pozawalają pożyczyć siodło na jazdę próbną (za pozostawieniem zaliczki). Jeżeli chcesz mieć pewność czy siodło pasuje na twojego konia zobacz czy leży płasko na jego grzbiecie, czy jego ciężar jest równomiernie rozłożony. Nie może się przesuwać do przodu, do tyłu ani na boki. Nie powinno być zbyt długie gdyż ucisk na lędźwie może powodować mechaniczne urazy. Sprawdź czy łęk przedni nie uciska na kłąb oraz czy nad kręgosłupem jest prześwit. Poduszki siedzeniowe powinny być równo wypchane. Jeśli kupujesz siodło używane oglądnij je bardzo dokładnie. Sprawdź czy nie jest nigdzie poprute, czy skóra nie jest popękana lub podarta oraz czy siodło nie jest złamane. Aby to sprawdzić chwyć siodło w taki sposób, żeby jego tylny łęk był oparty o ciebie, a następnie przyciągnij do siebie przedni łęk. Jeżeli siodło jest złamane wygnie się znacznie pod takim naciskiem. Jeżeli nie znasz się na sprzęcie i nie jesteś pewny jego stanu poproś o poradę kogoś, kto się na tym zna i będzie mógł ci pomóc. Jeżeli masz problem z dobraniem siodła to możesz wykonać je na zamówienie. Jeśli wybierzesz ta opcję musisz liczyć się ze znacznym podniesieniem kosztów, gdyż takie siodła są niezwykle drogie.
W momencie, gdy nie udało Ci się kupić siodła wraz z całym dodatkowym osprzętem (puśliska, strzemiona, popręg, czaprak) to czekają cię kolejne wydatki. W tym sprzęcie także masz duży wybór, ponieważ jest go na rynku niezliczona ilość.
* Puśliska są to grube rzemienie wykonane z grubej skóry dobrej jakości. Stanowią paski utrzymujące strzemiona. Najczęściej spotykane są puśliska zrobione ze skóry bydlęcej, ale można też znaleźć parciane obszyte skórą, nylonowe obszyte skórą cielęcą. Należy pamiętać, żeby stale kontrolować stan puślisk gdyż zauważenie pęknięcia czy przetarcia może zapobiec wypadkowi w czasie jazdy konnej.
* Strzemiona wykonane są najczęściej z metalu lub stali chromowanej. Posiadają gumowe wkładki, które zapobiegają ślizganiu się w nich stopy jeźdźca. Wśród tego sprzętu można spotkać strzemiona bezpiecznikowe, które z jednej strony zamiast metalowej lub stalowej konstrukcji posiadają gumkę, która w czasie upadku pęka uwalniać stopę jeźdźca. Niestety gumki te są zawodne i lubią pękać podczas zwykłej jazdy.
* Popręg mocuje siodło do ciała konia zatem musi być bardzo solidny. Ze wszystkich rodzajów popręgów zdecydowanie najmniej polecam sznurkowy gdyż lubi przyszczypywać skórę konia. Jeżeli jednak posiadasz taki popręg wystarczy, że kupisz na niego futerkowy ochraniacz. Zdecydowanie najlepsze popręgi są te profilowane (węższe w miejscach, w których przebiegają za przednimi nogami konia) gdyż ułatwiają ruch. Można spotkać tez popręgi, których sprzączki po jednej stronie umiejscowione są na gumach. Zmniejsza to uścisk na klatkę piersiową zwierzęcia oraz zapobiega zapoprężeniu przy. Popręg może być wykonany ze skóry, neoprenu, sympateksu, taśmy parcianej jak i bawełny.
* Czaprak (potnik) jest niezbędny do jazdy konnej w momencie, gdy korzystamy z siodła. Umieszcza się go bowiem pod nim. Czaprak chroni grzbiet konia od obtarć, odparzeń i innych urazów, jakie może spowodować siodło. Pełni także funkcję amortyzującą wstrząsy. Powinien być gruby. Do potników o grubości 1cm polecam kupić dodatkowo gąbkę pod siodło. Potnik o grubości 2cm jest wystarczający. Na rynku można spotkać także czapraki podszyte futrem (pełnią rolę także gąbki). Jeśli chodzi o kolor i kształt czapraka (prosty, wycięty lub inne) to, to już jest zależne od twojego gustu. Dodatkowo pod siodło można kupić podkładkę żelową, która pełni funkcję dodatkowej amortyzacji.
Dobrze dopasowany sprzęt jest gwarancją wygody zarówno konia jak i twojej, oraz przede wszystkim bezpieczeństwa jazdy. Pamiętaj, żeby często sprawdzać stan sprzętu gdyż zauważenie jakiś uszkodzeń może nawet uratować ci życie a konia uchronić od poważnych kontuzji. Przechowuj swoje siodło zawsze przykryte kocem lub specjalnym kocem. Dzięki temu unikniesz zabrudzeń oraz ewentualnych uszkodzeń.