Wśród czynników zwiekszających ryzyko popełnienia samobójstwa wyróżnia się:
1. Cechy osobowości.
2. Obciążenia rodzinne.
3. Wcześniejsze zachowania samobójcze.
4. Stresujące wydarzenia.
5. Czynniki społeczne i kulturowe.
6. Zaburzenia psychiczne, najczęśćiej depresja.
7. Kontakt z zachowaniem samobójczym innej osoby.
8. Samobójstwa osób publicznych, idoli.
SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE
zachowania w szkole:
Utrata zainteresowania szkołą, coraz gorsze stopnie, zwiększona liczba nieobecności, senność, rozkojarzenie, rozdrażnienie, w pracach pisemnych i plastycznych zaczyna pojawiać się tematyka śmierci lub samobójstwa, osoba stara się odizolować od innych, zrywa przyjaźnie, wycofuje się z grupy rówieśników, rozdaje najcenniejsze rzeczy, nie chce, aby ktokolwiek ją dotykał, po długim okresie przygnębienia i złego nastroju jest bardzo spokojna bez wyraźnej przyczyny, wygłasza wypowiedzi i deklaracje dotycące samobójstwa, ,,igranie z nieszczęściem” – zachowanie nierozważne, prowokowanie wypadków, zmiana nastroju.
WARUNKI SKUTECZNEJ POMOCY UCZNIOWI
Na szkoleniach dla rad pedagogicznych nauczycielom przekazuje się najważniejsze zasady dotyczące pomocy uczniom zagrożonym samobójstwem. Podstawowe zasady skutecznej pomocy uczniowi z tendencjami samobójczymi to:
wsparcie, dawanie bliskości, okazanie zrozumienia, akceptacja, szczerość kontaktu, współbrzmienie (empatia), zaufanie, czytelność intencji i przekazu słownego (wewnętrzne przekonanie, że chcemy pomagać oraz okazywanie tego w postawie i w intonacji głosu), jasne informacje na temat naszych planów co do ucznia, uznanie myśli i prób samobójczych oraz samouszkodzeń za fakt (nieokazywanie swoich silnych emocji).