Podczas projektowania łożyskowania, dochodzi się do etapu, w którym należy dobrać odpowiednie uszczelnienie oraz rodzaj i metodę smarowania. Uszczelnienie ma bardzo duży wpływ na trwałość oraz niezawodność łożysk, ponieważ je chronią przed wypływem wilgoci, zanieczyszczeń oraz zapobiegają wypływaniu smaru.

Data dodania: 2011-09-23

Wyświetleń: 2870

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wybór odpowiedniego uszczelnienia zależny jest od:

- prędkość obwodowa na powierzchni uszczelnienia,

- eksploatacja urządzenia,

- przestrzeń zabudowy,

- błędy niewspółosiowości,

- rodzaj smarowania.

Uszczelnienia dzielą się na dwa podstawowe rodzaje:

- stykowe,

- bezstykowe

Uszczelnienie bezstykowe

Wykorzystywane są w przypadku dużych prędkości obrotowych, ponieważ nie występuje jakiekolwiek tarcie, które powodowałoby powstawanie ciepła. Jednym z rodzajów takiego rozwiązania jest uszczelnienie szczelinowe.

Zasada działania polega na obecności smaru plastycznego w szczelinie znajdującej się pomiędzy wałem a oprawą. W otworze pokrywy znajdują się niewielkie rowki, które wypełnia przesuwający się na zewnątrz smar, tworząc warstwę ochroną przed wnikającymi zanieczyszczeniami. Rozwiązanie to może być stosowane jedynie gdy środowisko pracy łożyska jest niezapylone oraz najlepiej suche.

Kolejnym rodzajem jest uszczelnienie labiryntowe, możliwe do zastosowania ze w parze zarówno ze smarem plastycznym jak i olejem. Największą zaletą tego typu rozwiązania jest brak wrażliwości na prędkość czy temperaturę pracy zespołu, z tego powodu możliwa jest aplikacja uszczelnienia labiryntowego w każdym urządzeniu. Chcąc zwiększyć skuteczność uszczelnienia warto zastosować bardziej złożone kształty uszczelnienia oraz wykonywać okresowe dodatkowe smarowania. Szczeliny labiryntowe wykonywane są promieniowo bądź osiowo, w zależności od typu oprawy – dzielonej bądź nie. Jeżeli wał wykazuje sporą niewspółosiowość zaleca się wykonanie szczeliny labiryntowej pod skosem.

Uszczelnienie odrzutnikowe to kolejny rodzaj uszczelnienia bezstykowego, stosowany wyłącznie w parze ze smarowaniem olejowym. Sposób działania polega na odrzucaniu oleju, który spływa po wale, poprzez kanaliki do oprawy. Tego rodzaju uszczelnienia stosowane są zazwyczaj przy konstrukcjach wysokoobrotowych, ponieważ do prawidłowego działania uszczelnienia potrzebna jest prędkość obwodowa powyżej 6 m/s. Zazwyczaj stosowane są w połączeniu z innymi uszczelnieniami ponieważ same nie stanowią ochrony przed wilgocią oraz kurzem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena