Symbolika wizualna przejawia się w wielu formach. Loga, logotypy i logoznaki to niektóre z nich. Choć często używamy tych pojęć wymiennie, to jednak mają one odmienne znaczenia.
Po pierwsze – logotyp. Jest to symbol albo element symbolu będący zapisem nazwy lub sloganu, posługujący się wyłącznie literami i cyframi. Logotyp stosuje się jako samodzielny symbol, gdy najważniejsze dla komunikacji firmy lub produktu są słowa. Choć symbolika logotypu jest wtedy wtórna wobec symboliki nazwy, to jednak najważniejsze znaczenie ma kształt i kolor. Tym, co pozwala nadać logotypowi odpowiednie skojarzenia związane z nazwą, jest czcionka. W zależności od charakteru firmy, jest ona specjalnie stylizowana. Dla tych, które podkreślają swoją tradycję, wygląda jak odręcznie pisana (np. Wedel).
Logoznak to symbol, który został wkomponowany w logotyp. W tym przypadku bierze się pod uwagę zarówno obrazy, jak i słowa, a znak jest podporządkowany logotypowi. Niekiedy jednak zaczyna żyć własnym życiem. Przecinek nad „i” z logotypu Empik jest wykorzystywany autonomicznie, wchodzi również w skład innych symboli (np. znajduje się nad filiżanką w symbolu Empik Cafe).
Logo firmy to symbol graficzny, który składa się z logotypu i znaku graficznego lub elementów topograficznych i graficznych, razem tworzących pewną całość. Jest uznawany za podstawowy element symboliki wizualnej firm, jednocześnie jest jej najbardziej rozbudowaną formą.
Bez względu na to, czy firma posługuje się głównie logotypem, logoznakiem czy logo, wszystkie z nich służą budowaniu jej rozpoznawalności. Po pierwsze, mają sprawić, że firma będzie się odróżniała od konkurencji. Po drugie, jeśli będą odpowiednio zaprojektowane, powinny przyciągać klientów. Po trzecie, co najtrudniejsze, powinny mieć w sobie zakodowany indywidualny charakter firmy, co dodatkowo wzmocni jej komunikat marketingowy.
Czym jest logo i znak towarowy?
Znak towarowy to oznaczenie służące do odróżniania produktów (lub usług) pochodzących z jednego przedsiębiorstwa od tego samego bądź podobnego rodzaju produktów (lub usług) z innego przedsiębiorstwa. Znaki towarowe możemy podzielić na: słowne (wyrazy, slogany), obrazowe czyli graficzne jako logo, trójwymiarowe czyli przestrzenne, dźwiękowe, kombinowane (np. przestrzenno-słowno-graficzne) oraz kompozycje kolorystyczne.