Budowa
Ogólnie rzecz ujmując, na budowę łożyska składają się trzy podstawowe elementy – elementy toczne, koszyk oraz pierścienie. Elementami tocznymi mogą przybierać kształt kulisty, stożkowy, walcowy lub igielny. Właściwości całego łożyska głownie zależą od ich ułożenia, kształtu, wielkości oraz ilości. Najpopularniejszym rozwiązaniem spotykanym przy budowie łożysk jest konstrukcja składająca się z elementów tocznych, koszyka oraz dwóch pierścieni – wewnętrznego oraz zewnętrznego, pełniących rolę bieżni. Jednak istnieją na rynku łożyska z tylko jednym pierścieniem. Rolę drugiego pełni odpowiednio wyprofilowana powierzchnia elementu urządzenia w którym umieszczone jest łożysko.
Podział
Łożyska toczne można podzielić na wiele sposobów, zazwyczaj jest to uzależnione od producenta, lub jak w przypadku literatury, od kraju w którym została wydana. Jednak najczęściej spotykane są dwa podziały. Podział ze względu na kształt elementów tocznych tzn. np. łożyska toczne kulkowe. Lub podział ze względu na kierunek przenoszenia obciążenia jak np. łożyska walcowe jednorzędowe z pierścieniem swobodnym ustalonym osiowo w dwóch kierunkach. Niemniej jednak każdy z tych podziałów odwołuje się do tych samych rodzajów łożysk.
Materiały użyte do produkcji
Łożyska najczęściej produkowane były ze stali, mimo spełnienia większości wymagań, pojawiał się problem np. rozszerzalności cieplnej. Z tego powodu zaczęto produkować łożyska z azotku krzemu czyli jednego z popularnych kompozytów ceramicznych. Dzięki czemu możliwe stało się skonstruowanie łożysk tocznych o niemal dwukrotnie większej wydajności w porównaniu do klasycznych konstrukcji.
Podsumowując, łożyska toczne są produktem, który zrewolucjonizował świat. Łożyska znacznie wydłużyły żywotność elementów obrotowych we wszelakich mechanizmach stając się najlepszym rozwiązaniem w rozsądnej cenie. Ogromny wybór spośród niezliczonych rozmiarów oraz rodzajów wykonania sprawiły, że łożyska toczne są obecne w każdej dziedzinie przemysłu