Czym kierujemy się podczas wybierania hotelu jako miejsca noclegu w czasie naszych wakacji czy wyjazdu służbowego? Przede wszystkim ceną, choć i ta z biegiem czasu schodzi na dalszy plan..

Data dodania: 2011-07-07

Wyświetleń: 4731

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 1

WIEDZA

-1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Istotny staje się komfort pobytu, bezpieczeństwo, jakość obsługi, w przypadku wyjazdu służbowego jest to dostęp do bezprzewodowego Internetu czy możliwość organizacji konferencji, natomiast, gdy pobyt ma charakter urlopowy, głównym czynnikiem jest bliskość plaży, morza czy innych atrakcji turystycznych.

Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiście się czy drzwi do hotelowej łazienki są odpowiedniej szerokości, albo czy trzy schodki prowadzące do restauracji stanowią dla kogoś problem? Pewnie nie, i nic w tym dziwnego.

Jednak z tymi i wieloma innymi znakami zapytania spotykają się osoby niepełnosprawne, które podobnie jak osoby pełnosprawne, lubią podróżować i zatrzymują się w hotelach.

W Polsce liczba niepełnosprawnych stanowi około 14 procent ogółu ludności, co roku przybywa ich w granicach 0,3 procent. Dokładnie 100 tysięcy osób porusza się na wózku inwalidzkim. Największa liczba osób, które stanowią gości hotelowych to osoby z trzecim stopniem niepełnosprawności, a więc tzw. lekkim, na drugim miejscu są osoby z niepełnosprawnością umiarkowaną, które częściowo potrzebują pomocy osoby drugiej. Niestety dane dotyczące liczby hoteli w pełni przystosowanych do potrzeb takiej grupy osób, nie są znane, a pamiętajmy, że obowiązek przystosowania hoteli jako obiektów ogólnodostępnych wynika z przepisów prawa budowlanego.

Co powinien posiadać taki hotel? Przede wszystkim, z uwagi na niewielką ilość takich jednostek, elementy przystosowawcze powinny być w części ruchome i mieć tam, gdzie to możliwe charakter uniwersalny, tak by zarówno jedni, jak i drudzy użytkownicy czuli się w nim dobrze.

Każdy obiekt powinien posiadać zewnętrzną informację o zakresie, w jakim hotel jest przystosowany. Począwszy od parkingu, na pokoju skończywszy. W miejscu wejścia głównego oraz na drodze do recepcji, nie powinny znajdować się żadne bariery techniczne, jeśli takowe są, stosuje się dodatkowe pochylnie lub podnośniki. Pochylnie o Dużem stopniu nachylone powinny zostać podzielone i zaopatrzone w podest o długości 1,4 metra. Wszystkie drzwi powinny uwzględniać gabaryty wózka inwalidzkiego oraz niezbędną przestrzeń manewrową w każdym z pomieszczeń. Jedno stanowisko w hotelowej recepcji powinno być odpowiednio obniżone, dla gości niewidomych wskazane są karty menu opracowane pismem Braille’a oraz mapy plastyczne całego hotelu. W przypadku usytuowania pokoi na poziomie wyższym niż o, niezbędne są windy o wydłużonym czasie otwierania i zamykania drzwi oraz panel sterowania na odpowiedniej wysokości. W hotelowej restauracji przynamniej jeden stolik powinien zostać przystosowany do wózków inwalidzkich, tzn. blat na odpowiednim poziomie. Przedstawione powyżej elementy to tylko niektóre, które powinien spełniać przystosowany hotel.

Licencja: Creative Commons
-1 Ocena