No właśnie, dlaczego tylko niektórzy, nieliczni przedsiębiorcy dobrze sobie radzą w otaczającej nas rzeczywistości? Dlaczego jest tak niewielu dobrych biznesmenów? Co ich odróżnia od innych gorzej sobie radzących przedsiębiorców?
Większość przedsiębiorców jest bardzo zaangażowana w prowadzoną przez nich działalność. Wydaje się im, że firma działa tylko dzięki ich osobistym staraniom. Przedsiębiorcy są przekonani, że tylko oni sami wiedzą co jest dobre dla funkcjonowania ich firmy. Uważają, że oni wiedzą wszystko najlepiej. Za wszelką cenę i na każdym kroku starają się udowodnić, że sami poradzą sobie ze wszystkim. Często jest to prawda. Nie jest to jednak cała prawda.
W natłoku codziennych zajęć często nie zauważają jednak oczywistych faktów. Problem goni kłopot a oni nie pozwalają sobie pomóc. Firma ma problemy, których łatwo można było uniknąć lub które można jeszcze naprawić, a oni dalej twierdzą, że sami sobie z nimi poradzą.
Nie przyjmują dobrych rad nawet od najbliższych. Czasami to nawet dobrze, bo najbliżsi nie są dobrymi doradcami. Osoby bliskie nie są obiektywne, nie mogą więc być dobrymi doradcami. Taki sposób działania większości właścicieli firm jest spowodowany wieloma, często bardzo różnymi czynnikami.
Aby wspomnieć tylko o najbardziej typowych, wystarczy zauważyć, że tacy przedsiębiorcy:
- zbytnio ufają we własne możliwości nie biorąc pod uwagę faktu, że nie są profesjonalistami w dziedzinie prawa i ile czasu zabiera im zgłębianie przepisów, kosztem czasu potrzebnego na prowadzenie ich właściwej działalności,
- nie zgłębiają przepisów prawa, w ten sposób przez pewien czas funkcjonują aż do czasu jakiegoś poważniejszego błędu, który zniszczy ich firmę i wszystko co dzięki niej zbudowali, - zawiedli się na dotychczasowych doradcach i myślą, że nikt "z zewnątrz" nie może im pomóc,
- nie są świadomi ogromu korzyści jakie mogą im przynieść rzeczowe i odpowiednio przygotowane informacje prawne,
- myślą, że "ciężko" o dobrego prawnika,
- myślą że "jakoś to będzie" i w razie problemów będą sobie radzić "na bieżąco".
A przecież każdy człowiek i każda firma działa w określonym otoczeniu prawnym. Prawo jest czynnikiem, który wywiera największy wpływ na funkcjonowanie każdej firmy. Faktowi temu nie da się zaprzeczyć. Jednak fakt ten nie jest w sposób świadomy zauważany. Może dlatego, że jest tak oczywisty.
Przedsiębiorcy ze względu na brak obiektywnego spojrzenia często źle oceniają sytuacje dotyczącą ich firmy. Przyczyną takiego stanu rzeczy, jest entuzjazm towarzyszący prowadzonej działalności. Osoby zakładające własne firmy najczęściej są tak pełne zapału związanego z ich przedsięwzięciem, że nie przewidują żadnych niepowodzeń. Myślą: "musi mi się udać skoro tak bardzo tego chcę i tak bardzo o wszystko dbam, tak dokładnie wszystko zaplanowałem", itd..
Młodym biznesmenom wydaje się, że ich entuzjazm udziela się wszystkim wokół. Wierzą, że "rynek" szybko doceni takie działania wynagradzając ich zyskami odpowiednim do włożonego wysiłku i zaangażowania. Wydaje się im, że ludzie nieżyczliwi nie będą im przeszkadzać. Nikt też nie będzie im zazdrościł. Każdy przecież widzi, że skoro im się udaje, to tak samo może się udać innym. W związku z tym uważają za oczywiste, że inni wezmą z nich przykład i też będą działać.
Niestety rzeczywistość często jest inna od tych idealnych wyobrażeń. Najczęściej (np. na początku działalności) ludzie nie zauważają naszych produktów. Nie mają zaufania do świadczonych przez nas usług. Nie rozumieją naszych idei. Po prostu nie chcą zrozumieć jak bardzo mogą im pomóc nasze produkty i usługi.
Prawda jest też taka, że często zazdrośnicy, osoby nieżyczliwe i leniwe, nie mogą patrzeć na naszą aktywność i robią wszystko, żeby nam przeszkodzić, utrudnić, żeby nas zniechęcić i pozbawić zapału do działania.
Podsumowując można stwierdzić, że większość przedsiębiorców nie przewiduje kłopotów, trudności i niepowodzeń lub też je bagatelizuje.
A rzeczywistość związana z prowadzeniem firmy jest często trudna. Dlatego warto mieć sprzymierzeńca w prowadzeniu działalności gospodarczej. Warto mieć doradcę, któremu również zależy na powodzeniu tej działalności. Większość przedsiębiorców przecenia więc swoje możliwości i nie zauważa złożoności otaczającej ich rzeczywistości. Nie przyjmują do wiadomości, że nie ma ludzi znających się na wszystkim. A jest to po prostu fizycznie niemożliwe. Zastanówmy się co więc można zrobić aby ten stan rzeczy zmienić na lepsze?
Odpowiedź jest oczywista. Po prostu trzeba pozwolić sobie pomóc. Przecież prawie każdy przedsiębiorca korzysta z usług księgowego, ale mało który korzysta z usług prawnika. Tak nie postępują doświadczeni biznesmeni. Tak nie postępują profesjonaliści. Wystarczy tylko porównać koszty jakie trzeba ponosić w wyniku błędnych działań podjętych bez konsultacji z dobrym doradcą, z kosztami tzw. profilaktyki biznesowej.
W pojęciu profilaktyki biznesowej zawiera się cały ogół czynności podejmowanych w celu wykluczenia, albo co najmniej zminimalizowania ryzyka związanego z danym przedsięwzięciem. Doświadczony biznesmen, profesjonalista, wie doskonale, że podejmując działania, musi z możliwie największym prawdopodobieństwem przewidzieć jakie mogą być skutki tych działań w przyszłości.
Właściwa informacja dostarczona przez osobę kompetentną powoduje, że w chwili podejmowania ważnej decyzji ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych i niekorzystnych dla nas okoliczności jest ograniczone do minimum. Dodać też trzeba, że stopień skomplikowania stanu prawnego i złożoność sytuacji, w których przepisy prawne mają znaleźć zastosowanie, powoduje że działanie bez pomocy fachowców, może okazać się na dłuższą metę niemożliwe. Odpowiednie wykorzystanie doradcy może więc przynieść dużo wymiernych korzyści. Stały doradca, który "zna" firmę i jej sprawy korzyści te jeszcze mocno potęguje.
Przykładowe zestawienie kosztów uświadamiające nam jakie korzyści przynosi profilaktyka biznesowa, może wyglądać następująco: Koszt doradztwa obejmującego zawarcie umowy pożyczki kwoty 55000 zł przykładowo mógłby wynieść około 500 zł. Oczywiście umowę pożyczki, czy też jakąkolwiek inną, można zawrzeć nie korzystając z profesjonalnego doradcy lub też opierając się na ogólnie dostępnych szablonach umów. W ten sposób można zaoszczędzić 500 zł. Niech tylko jednak zaistnieją jakiekolwiek rozbieżności pomiędzy stronami tej umowy lub też inne trudności, to pojawia się problem. Jeżeli problemu nie rozstrzygniemy polubownie, to powstaje konieczność rozwiązania sporu przed sądem. Mogą też pojawić się wątpliwości, o wyjaśnienie których zwrócimy się do adwokata, radcy prawnego czy doradcy podatkowego. W powyższym przykładzie za pomoc wymienionych fachowców w rozwiązaniu tej sprawy lub za reprezentacje nas przed sądem zapłacimy co najmniej 3600 zł. Co najmniej tyle, bo najczęściej to dużo więcej. Kontrast w wydatkach jest wyraźny i nie trzeba dalej go komentować. Każdy profesjonalista od razu go zauważy i wyciągnie z niego odpowiednie wnioski. Z powyższego przykładu wynika wyraźnie, że nie korzystanie z profilaktyki biznesowej przy podejmowaniu codziennych decyzji w biznesie to działanie bardzo ryzykowne, o bardzo małym prawdopodobieństwie powodzenia. Dodatkowo jest to działanie bardzo kosztowne. Doświadczeni biznesmeni o tym doskonale wiedzą.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom podejmowanych działań doświadczony biznesmen stara się doprowadzić do podejmowania świadomych co do ich konsekwencji decyzji i dlatego stale korzysta z pomocy doradcy.
Biznesmen - profesjonalista wie, że może usprawnić działania swojej firmy poprzez właściwe zastosowanie przepisów prawa i wprowadzenie nowych rozwiązań w działalności swojej firmy.
Biznesmen - profesjonalista wie, że właściwe zastosowanie prawa przyczyni się do lepszego zabezpieczenia jego interesów.
Profesjonalista podejmując optymalne działania oszczędza pieniądze i czas, a także co bywa nie zauważane, oszczędza zdrowie swoje i swoich bliskich. Bo jak wiadomo wszelkie kłopoty to stres. A nic tak jak stres nie niszczy człowieka. Powyższe stwierdzenie można uznać za banał ale mimo to nie można mu odmówić słuszności.
Profesjonalista unika kłopotów. Dobry biznesmen przewidując ewentualne kłopoty stara się im zapobiegać. Przygotowuje się na ich ewentualne nadejście, żeby sobie szybko z nimi poradzić. Nie może być mowy o efekcie zaskoczenia.
Zapewne chcieliby Państwo być postrzegani jako profesjonaliści. Zapewne chcieliby Państwo być profesjonalistami. Proszę sobie tylko wyobrazić: żadnych problemów z dłużnikami, żadnych problemów ze wspólnikami. Koniec z bezowocnymi postępowaniami sądowymi, w których mamy rację ale nie możemy uzyskać pozytywnego rozstrzygnięcia. Wzbudzamy respekt u dłużników, szacunek u kontrahentów, wspólników, znajomych i przyjaciół.
Jak to by było, gdyby opisane wyżej korzyści były Państwa udziałem ... ? Jak to by było, gdyby nie musieli Państwo zamartwiać się nad tymi codziennymi problemami? Mogliby się Państwo cieszyć większą ilością wolnego czasu. Państwa żona lub mąż, partner lub partnerka, Państwa dzieci napewno były tym zachwycone. Mogliby Państwo pełniej angażować się w życie rodzinne, realizować marzenia, pragnienia, hobby i zainteresowania. Mogliby Państwo spokojnie spać. Lepiej wyglądać. Być bardziej zadowolonym i uśmiechniętym. Po prostu są Państwo zdrowi. Także w pracy, w firmie są Państwo bardziej efektywni i skuteczni. Każde przedsięwzięcie udaje się lepiej niż wcześniej. Plany i zamierzenia są bardziej trafione i są z powodzeniem realizowane. Wierzą Państwo w swoje sukcesy. Wierzą Państwo w swoje możliwości. Odnoszą Państwo sukcesy. Jest więcej czasu na wszystko. Można zacząć dbać o siebie. Zacząć uprawić jakieś sporty. Wystarczy tylko pomyśleć jak dzięki temu poprawi się Państwa sylwetka, wzrośnie kondycja, poprawi się samoocena. Wyobraźmy sobie, jak dzięki temu wzrośnie Państwa pewność siebie.
Warto być profesjonalistą.
Kiedy profesjonalista - biznesmen chce rozsądnie i z powodzeniem prowadzić swój interes, to:
- zadaje pytania,
- uzyskuje porady,
- i niezbędne informacje.
Bądź profesjonalistą i wejdź na stronę http://www.zdg.pl na której znajdziesz wiele pożytecznych informacji. Informacji niezbędnych w trakcie prowadzenia firmy. Możesz tam uzyskać odpowiedź na nurtujące Cię pytania.
Bądź profesjonalistą. Nie czekaj, nie zastanawiaj się, nie marnuj już czasu. Zadaj mi pytanie a ja zastanowię się jak Ci pomóc. To nic nie kosztuje. A można zyskać tak wiele.